🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

کدال چیست؟

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

کدال به چه معناست؟ کدال در واقع مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies بوده که به معنای سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

کدال چیست؟ سهامیـــــــــر

کدال چیست؟

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

Codal

کدال به چه معناست؟

کدال در واقع مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies بوده که به معنای سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده در بورس) است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است.

سامانه‌ای برای تحلیل‌ دقیق‌تر

یکی از بازار‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، بازار بورس است. سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند اطلاعات و تحلیل‌های سطح کلان و خرد نسبت به شرکت‌های ثبت‌ شده در بورس اوراق است.

یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند به جمع‌آوری اطلاعات و آگاهی درباره وضعیت و فعالیت‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ایران کمک کند، سامانه‌ای به نام کدال است که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم.

سازمان بورس ایران همانند بسیاری از بازار‌های سرمایه و بورس دنیا اقدام به ایجاد یک سامانه آنلاین کرده است که براساس مواد قانونی بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران(مصوب آذر ۱۳۸۴)، از حقوق سرمایه‌گذاران بورس حمایت کند.

مزیت های سایت کدال

هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه جامع ناشران فراهم آوردن پایگاه داده اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بوده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند و مجبور نباشند تا برای به دست آوردن اطلاعات هر شرکتی به یک سایت مجزا مراجعه نمایند.

حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران

هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، حفظ و نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام(مجامع و…) شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است. طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، «سازمان بورس و اوراق بهادار» در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و باهدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به‌منظور نظارت بر حٌسن اجرای قانون و بر اساس ماده ۷ همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشا شدن اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد «سازمان» بر عهده هیئت‌مدیره این سازمان است.

در این خصوص سامانه یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی codal.ir به‌منظور مكانیزه كردن جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی ‌شده است.

فرآیندهای اصلی سایت کدال عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی و ثبت گزارش‌ها به‌وسیله ناشران

  • دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه

  • ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی

  • تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط كارشناسان سازمان

  • انتشار اطلاعات به عموم

اهداف اصلی طراحی و به‌کارگیری سایت کدال عبارت‌اند از:

  • تسریع در ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشای عمومی آن

  • ایجاد سازوکاری جهت تسهیل فرایند تهیه و افشای اطلاعات

  • ایجاد سازوکارهای بهینه و مناسب گزارش‌گیری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی جهت فعالان بازار سرمایه

  • فراهم آوردن امكان دسترسی آسان استفاده‌کنندگان به اطلاعیه‌ها

  • فراهم آوردن امكان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات

  • افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دورۀ زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ها

افزایش هماهنگی واحدهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و ارتقای سطح اطلاع‌رسانی

منظور از ناشران بورسی چیست؟

تمامی شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در سازمان بورس درج شده است جزو ناشران بورسی می‌باشند که ملزم به انتشار گزارش‌های مصوب سازمان بورس هستند تا از این دریچه بتوانند به حیات خود در بورس ادامه دهند.

گزارش تفسیری مدیریت

گزارش تفسیری مدیریت شرکت از آن دسته گزارش ها می‌باشد که باید حداقل یک بار قبل از خریدن هر سهم خوانده شود. چرا که اطلاعات خوبی در آن پیدا می‌شود و شناخت مناسبی را از شرکتی که می‌خواهیم سهام دار آن شویم فراهم می‌آورد. این گزارش در بخش فایل های پیوست صورت‌های مالی پیدا قرار دارد.

گزارش های ماهیانه شرکت ها

گزارش مهم دیگری که در سایت کدال می توان به آن دسترسی پیدا کرد، گزارش عملکرد ماهانه شرکت هاست. این نوع گزارش که از سال 1395 انتشار آن توسط سازمان بورس الزامی شد، آمار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت ها را نشان می‌دهد. این گزارشات نقش مهمی در تحلیل بنیادی دارند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند قبل از انتشار گزارشات فصلی برآورد مناسبی از خوب یا بد بودن این گزارش داشته باشند.

آگهی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی

یکی دیگر از گزارش‌هایی که در سایت کدال منتشر می‌شود و مورد توجه فعالان بورسی است همین اطلاعیه مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها است البته از زمان انتشار اطلاعیه درخواست افزایش سرمایه توسط شرکت تا زمان پذیرش این افزایش سرمایه توسط سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت موظف است گزارش‌های متنوعی را در کدال منتشر و در دسترس عموم معامله‌گران قرار دهد.

کدال برای سهامداران و سرمایه گذاران چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید کسب سود در بازار بورس از دو طریق به دست می‌آید، اول از طریق افزایش قیمت سهام و دوم از طریق تقسیم سود نقدی مصوب مجامع عمومی عادی سهام.

لازم به ذکر است که در بیش از ۹۰ درصد اوقات رشد قیمت سهام ناشی از یک خبر یا اتفاق در درون شرکت ایجاد می‌شود که این علت را سرمایه‌گذاران از طریق گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در سامانه کدال به دست می‌آورند.

 هم‌چنین طبق قانون حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی، شرکت‌ها ملزم به برگزاری مجمع عمومی عادی هستند و در صورتی که عملیات سال پیش آن سودآور بوده باشد در مجمع ملزم هستند تا حداقل ده درصد از آن را بین سرمایه‌گذاران تقسیم نمایند.

طبق قانون بورس شرکت‌ها موظف هستند تا ده روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی آگهی دعوت به مجمع را در سامانه کدال درج نمایند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم دقیقی را اتخاذ نمایند. هم‌چنین هم‌زمان با انتشار آگهی، بایستی زمان پرداخت سود نقدی مصوب مجمع را اعلام نمایند تا از این دریچه سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل نسبت به تمامی جزییات، تصمیم‌گیری نمایند.

اطلاعات درج شده در سایت کدال چقدر شفاف است؟

شرکت‌ها جهت انتشار گزارش خود باید ابتدا گزارش‌ها را آماده و در سامانه کدال ثبت کنند سپس بعد از پذیرش و ذخیره گزارش‌ها در سایت Codal، کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت و بررسی گزارش‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند و پس از تایید جهت اطلاع عموم فعالان بورسی منتشر خواهد شد، بنابراین گزارش‌ها از شفافیت بالایی برخوردار است البته برخی شرکت‌ها تخلفاتی در این حوزه دارند!

برای مثال سود خود را مخفی می‌کنند و اعلام نمی‌کنند! (اینکه چرا و چگونه این کار را انجام می‌دهند داستان مفصلی ست! مقالات آموزشی پارس سهام را دنبال کنید حتما مقاله‌ای در این مورد منتشر خواهیم کرد) پیدا کردن ارزش ذاتی یک شرکت بورسی یکی از بنیادی‌ترین تحلیل‌های بورسی است وقتی یک تحلیلگر، ارزش ذاتی یک شرکت را محاسبه می‌کند با توجه به قیمت روز سهام آن شرکت متوجه می‌شود که آیا این قیمت، پایین‌تر از ارزش ذاتی این شرکت است یا بالاتر!

 قطعا وقتی سهام یک شرکت پایین‌تر از ارزش ذاتی آن معامله شود فرصت خرید و مستعد رشد است چرا که در بلندمدت قیمت سهام هر شرکت بورسی به ارزش ذاتی آن همگرا خواهد شد و بالاخره بازار متوجه ارزش این سهام خواهد شد! البته داستان پیچیده‌تر از این حرف‌هاست!

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (کدال چیست؟)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .