🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

در نمودار قیمت تعدیل شده عواملی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از روی نمودار قیمت حذف شده است. در نمودار تعدیل نشده این نمودار گپ ها و شکاف های قیمتی را همانطور که اتفاق افتاده نمایش می دهند و آنها را دستکاری نمی کنند.

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟ سهامیـــــــــر

نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

در نمودار قیمت تعدیل شده عواملی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از روی نمودار قیمت حذف شده است. در نمودار تعدیل نشده این نمودار گپ ها و شکاف های قیمتی را همانطور که اتفاق افتاده نمایش می دهند و آنها را دستکاری نمی کنند.

فرق نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

فرق نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

نمودار تعدیل شده:

در نمودار قیمت تعدیل شده عواملی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از روی نمودار قیمت حذف شده است. دلیل این امر این است که تحلیل تکنیکال به بررسی اثر نیروهای عرضه و تقاضا بر تغییرات قیمت ها می پردازد در حالی که تغییرات قیمتی ناشی از عوامل ذکر شده ارتباطی با عرضه و تقاضا ندارد.

نمودار تعدیل نشده:

نمودار تعدیل نشده گپ ها و شکاف های قیمتی را همانطور که اتفاق افتاده نمایش می دهند و آنها را دستکاری نمی کنند.

تفاوت نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده

تفاوت نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده

در بین تحلیلگران بازار ایران اختلاف بر سر نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده بسیار زیاد است. اگر با زبانی ساده بخواهیم تفاوت بین این دو نمودار را بیان کنیم باید بگوییم که اگر تاثیر فعالیت شرکت در قیمت سهم را جابجا نکنیم نمودار بدست آمده تعدیل نشده است و اگر نمودار قیمت سهم را به نسبت گذشته جابجا کنیم نمودار حاصل تعدیل شده می‌باشد.

تفاوت بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده در گپ می باشد در نمودارهای تعدیل شده گپ های ایجاد شده با گذشت زمان به صورت دستی و با توجه به فرمولی پوشش داده می شود، یعنی یا گذر زمان ابتدا و انتهای گپ به یکدیگر متصل می شوند.

معایب و مزایای نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده ​

معایب و مزایای نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده ​

۱در نمودار تعدیل شده قسمتی از قیمت که سهم در گذشته تجربه کرده است از نمودار قیمتی حذف شده یا به اصطلاحی تعدیل میگردد این امر باعث می شود برخی از حمایت ها و مقاومت های روانی و اسمی مهم از نمودار حذف گردد.

۲در نمودار تعدیل شده اتفاقات ایجاد شده در اثر افزایش سرمایه و پرداخت سود مشخص نخواهد بود و این موجب خواهد شد که سهامدار بخشی از تاریخچه سهم را از دست بدهد به تازگی برخی از شرکت های ارائه دهنده نرم افزار این اطلاعات را بر روی تعدیل شده قرار داده اند که بخشی از این مشکل را مرتفع می نماید ولی همچنان اثر این تغییرات در نمودار دیده نخواهد شد.

۳- تشخیص روند حرکتی سهم در بازه های مختلف به خصوص بازه بلند مدت تنها با تعدیل شده امکان پذیر خواهد بود حذف گپ های قیمتی باعث می شود روند عرضه و تقاضا به صورت یکپارچه حفظ شود و سهامدار دید مناسبی از سه روند اصلی، ثانویه و کوتاه مدت داشته باشد

گپ چیست؟

گپ چیست؟

گپ یا شکاف به ناحیه از نمودار گفته می شود که در آن معامله صورت نگرفته است و عملا تقاضایی برای خرید و فروش وجود نداشته باشد.

نکته! در بسیاری از نمودار های نماد های معاملاتی گپ وجود دارد که در بسیاری گپ به سه صورت کامل، تنها بخشی از نماد و هیچ مقدار از آن پوشش داده نشده است. معامله بر روی گپ نیاز به تبحر و تخصص زیادی دارد استفاده از ابزارهای معاملاتی مانند فیبوناچی با اهمیت است بنابراین بازگشایی گپ در هر نمودار نشانه ی پوشش گپ در همان موقع نیست و ممکن است روزها و هفته ها و حتی سال ها زمان ببرد بنابراین معامله گران در این روش یعنی معامله بر روی گپ می بایست بسیار تسلط داشته باشند.

انواع گپ:

۱گپ به سمت پایین:

  • افزایش سرمایه
  • گپ ناشی از تقسیم سود نقدی یا  DPS: این گپ پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه شرکت ها و در صورت تقسیم سود نقدی در نمودار ایجاد می شود.
  • گپ های ناشی از تعدیل منفی : معمولا پس از اینکه نماد شرکت ها برای شفاف سازی یا تعدیل منفی پیش بینی سود هر سهم بسته می شوند ایم گپ ایجاد می شود.
  • گپ ناشی از گره معاملاتی منفی: این گپ معمولا در نماد هایی که از نظر نقد شوندگی در رتبه های پایینی قرار دارند اتفاق می افتد گپ ناشی از گره معاملاتی منفی زمانی اتفاق می افتد.

۲گپ به سمت بالا:

  • گپ ناشی از تعدیل مثبت: معمولا پس از اینکه نماد شرکت ها برای شفاف سازی یا تعدیل مثبت پیش بینی سود هر سهم بسته می شوند این گپ ایجاد می شود.
  • گپ ناشی از گره معاملاتی مثبت: این گپ معمولا در نماد هایی که از نظر نقد شوندگی در رتبه های پایینی قرار دارند اتفاق می افتد گپ ناشی از گره معاملاتی مثبت زمانی اتفاق می افتد.

نظر تحلیل گران در مورد نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده

نظر تحلیل گران در مورد نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده

۱ – نمودار تعدیل شده: قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و هر آنچه به غیر از عرضه و تقاضا منجر به افزایش یا کاهش قیمت شود دستکاری در قیمت و ارزش سهم می باشد.

۲ – نمودار تعدیل نشده: عدم کاربرد اسیلاتور های و استراتژی های معاملاتی در نمودار های تعدیل نشده باعث می شود که در اثر بازگشایی گپ در هفته اول دچار خطا شود و سیگنال های درستی را صادر نکند.

معامله گرانی که از روش های کلاسیک و نمودار های تعدیل نشده استفاده می کنند بر این اعتقاد هستند که اصل سوم تحلیل تکنیکال ( تکرار تاریخ) در نمودارهای تعدیل شده تغییر می یابد و بنابراین مقاومت ها و حمایت های مشخص شده در نمودار تعدیل شده واقعی و طبق تاریخچه قیمت نمی باشند.

یکی دیگر از دلایل تحلیلگران برای استفاده از این نمودار حمایت تاریخی این نماد است که هموراه در محدوده ۱۰۰ تومان است و هیچگاه این نماد در تاریخچه خود قیمتی زیر محدوده ۱۰۰ تومان را تجربه نکرده است.

کدام یک از نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده برای تحلیل مناسب است؟

معامله گران برای تحلیل تکنیکال از نمودارهای تعدیل شده یا Adjusted استفاده می کنند. هر چند این مهم زمانی اهمیت دارد که گپ ایجاد شده به نمودار قیمت نزدیک باشد. معامله گرانی که از روش های کلاسیک تحلیل مانند مقاومت ها و حمایت های کلاسیک و یا پرایس اکشن و … استفاده می نمایند استفاده از نمودارهای تعدیل نشده مناسبت تر می باشد.

معامله گرانی که از روش های که مبتنی بر عرضه و تقاضا می باشد مانند الیوت و یا از سیستم های معاملاتی که نیاز به مقاومت ها و حمایت های کلاسیک ندارد مانند ایچی موکو یا بیل ویلیامز و یا صرفا مبتنی بر اسیلاتورهای خرید و فروش می نمایند نمودار های تعدیل شده مناسب تر می باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

در پایان می توان اینگونه بیان کرد که استفاده از نمودارهای تعدیل شده, اختلالی در استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال از جمله خطوط روندی، چنگال اندورز، سیستم تحلیل امواج الیوت، سیستم ایچموکو، اندیکاتور ها و اسیلاتورها ایجاد نمی‌کند.

از طرفی الگوی‌های کندلی و قیمتی در نمودارهای تعدیل شده کاربرد دارند پس بهتر است از نمودار تعدیل شده برای تحلیل استفاده کنیم و از نمودارهای تعدیل نشده برای بررسی سقف‌های تاریخی و حساسیت‌های قیمت در طول زمان استفاده نماییم.

16 پاسخ

  1. با عرض ادب خدمت مدیریت محترم سایت و تشکر فراوان از مطالبی بسیار آموزنده ای که میگذارید بنده یک سوال داشتم درباره اینکه چارت های تعدیل نشده را چطور باید پیدا بکنیم؟

  2. سلام راهی هست که پس از افزایش سرمایه و سود نقدی خودمون دستی نمودار رو در متا تعدیل کنیم؟
    چون بعضا پیش اومده که تا چند ماه هم اثر افزایش سرمایه و سود نقدی در نمودارها تعدیل نمیشه. باید چکاری انجام بدیم؟ ممنون

  3. آیا استفاده از دادهای تعدیل نشده برای امواج الیوت باعٍث اشتباه در موج شماری میشود؟

    1. در شمارش امواج الیوت از دیتای تعدیل شده و لگاریتمی معمولا استفاده می کنند. منتها معمولا برای تحلیل تعدیل نشده رو هم به لحاظ نقاط حمایت و مقاومت بررسی میکنند.

    1. افزایش سرمایه از هر محلی که انجام شود باعث می‌شود سهم پس از بازگشایی با گپ قیمت باز شود و این عامل باعث شکسته شدن حمایت و مقاومت‌های اصلی در نمودار شده و موجب سردرگمی سهام دار خواهد شد. این گپ بسته به درصد افزایش سرمایه کم یا زیاد می‌باشد.

    1. هر فرد با توجه به روش ترید خود می‌تواند از یکی از نمودارهای تعدیل‌شده یا تعدیل نشده بهره ببرد. مثلاً معامله گرانی که از روش الیوت، الگوهای هارمونیک، معامله بر اساس اندیکاتورها و اسیلاتورها، سیستم معاملاتی ایچیموکو استفاده می‌کنند نمودار تعدیل‌شده برای آن‌ها مناسب‌تر است ولی معامله‌گرانی که از روش‌های کلاسیک مانند استفاده از الگوهای کلاسیک و ترید بر اساس حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند بهتر است از نمودارهای تعدیل نشده استفاده کنند.

  4. آیا افرادی که در هنگام افزایش سرمایه سهامدار شرکتی باشند سرمایه آنها بیش تر می شود یا خیر ؟

    1. بله ، در صورتی که در زمان افزایش سرمایه ، سهام شرکت مورد نظر را در پرتفوی دارایی خود داشته باشید ، این افزایش سرمایه بر دارایی های شما تأثیر گذار خواهد بود. زمانی که شرکت افزایش سرمایه دهد از طریق سایت codal .ir اطلاع رسانی می شود . همچنین در نمودار سهم مورد نظر افزایش سرایه با نقطه آبی قابل مشاهده خواهد بود. چنانچه اشاره گر خود را بر روی نقطه آبی قرار دهید به روشی که شرکت افزایش سرمایه داده است قابل مشاهده خواهد بود.

    1. نمودار تعدیل نشده شکاف و گپ‌های قیمتی را نمایش میدهد که به‌ دلیل فعالیت خود شرکت ایجاد شده است و عرضه و تقاضا تاثیری در تغییرات قیمت سهم ندارد. زمانی رشد یا ریزش قیمت سهم برای تحلیلگران مهم است که در اثر عرضه و تقاضا ایجاد شده باشد.
      یا به زبان ساده مقاومتی که با عرضه و تقاضا ایجاد می شود معتبر است نه مقاومتی که با دستکاری شرکت در نمودار قیمت ایجاد می شود، مقاوتی که با دستکاری ایجاد می شود اعتبار زیادی ندارد.
      در واقع اگر تصمیم داشته باشید مقاومت و حمایت نمودار قیمت سهم را در تحلیل تکنیکال تعیین کنید، نموداری که باید استفاده کنید نمودار تعدیل شده‌ می باشد به این دلیل که همه افزایشها و ریزش‌های قیمت سهم که حاصل از عرضه و تقاضا بوده است را نمایش میدهد.

    1. هر چند این مهم زمانی اهمیت دارد که گپ ایجاد شده به نمودار قیمت نزدیک باشد.
      معامله گرانی که از روش های کلاسیک تحلیل مانند مقاومت ها و حمایت های کلاسیک و یا پرایس اکشن و … استفاده می نمایند استفاده از نمودارهای تعدیل نشده مناسبت تر می باشد.
      معامله گرانی که از روش های که مبتنی بر عرضه و تقاضا می باشد مانند الیوت و یا از سیستم های معاملاتی که نیاز به مقاومت ها و حمایت های کلاسیک ندارد مانند ایچی موکو یا بیل ویلیامز و یا صرفا مبتنی بر اسیلاتورهای خرید و فروش می نمایند نمودار های تعدیل شده مناسب تر می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .