🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

معرفی بورس انرژی

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

شرکت بورس انرژی (سهامی عام) بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی تاسیس و در تاریخ 1391 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید.

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

معرفی بورس انرژی سهامیـــــــــر

معرفی بورس انرژی

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

معرفی بورس انرژی

شرکت بورس انرژی (سهامی عام) بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی تاسیس و در تاریخ 1391 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید.

معرفی بورس انرژی

معرفی بورس انرژی

شرکت بورس انرژی (سهامی عام) بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی تاسیس و در تاریخ 1391 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید.

فعالیت‌های عملیاتی بورس انرژی در زمینه انجام معاملات نقدی، قرارداد سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله و به منظور مرتفع‌ سازی نیازهایی چون خرید و فروش منابع انرژی، تامین مالی برای تولیدکنندگان و تامین منابع انرژی برای توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، از اوایل خرداد ماه همان سال آغار شد.

دلایل راه ‌اندازی بورس انرژی

ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز و دارنده یکی از بزرگترین ذخایر و منابع هیدروکربوری جهان شناخته می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به رویکرد مطرح در سند ُچشم انداز 1404 در ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران به کشور اول منطقه از لحاظ اقتصادی، سیاسی ، علمی و … لزوم تاسیس بازاری متشکل جهت کشف قیمت و معامله نفت به عنوان یک کالای استراتژیک در منطقه بیش از گذشته احساس و همین موضوع زمینه ساز طرح قیمت گذاری نفت در داخل کشور شد .

از آنجا که یکی از بهترین و شفاف‌ترین مکانیزم‌های قیمت گذاری محصولات، عرضه آنها در بورس می‌باشد، در اوایل دهه 80 ایده تاسیس بورسی برای انجام معاملات نفت طی فرآیندی مشترک میان وزارتخانه های نفت و اقتصاد شکل گرفت. در فاز نخست برای محقق شدن این ایده در اواخر بهمن 1386 مبادلات فرآورده های نفت و پتروشیمی در بازار سرمایه آغاز گردید.

از سویی با وجود زیرساخت‌های موجود در صنعت برق کشور که آن را از کشورهای منطقه متمایز می‌سازد، همزمان با فعالیت‌ها در راستای شکل گیری بورس نفت، لزوم راه اندازی بورس برق در ادامه توسعه بازار برق کشور احساس شد.

در خرداد 87 شورای عالی بورس با تاسیس بورس برق موافقت می‌کند. در این بین تشکیل بازاری منسجم برای در برگیری همه کالاهای از جنس انرژی و تشکیل بورسی جامع و واحد برای معاملات انواع حامل‌های انرژی پیشنهاد شد.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه 1390/03/30 با تجمیع درخواست‌های جداگانه برای راه اندازی بورس نفت و برق به راه اندازی بورس انرژی رای داد.

بر این اساس بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور جهت عرضه محصولات نفت و مشتقات نفتی، برق، گاز طبیعی، زغال سنگ، حق آلودگی و سایر حامل‌های انرژی شکل گرفت.

متعاقب صدور مجوز فعالیت بورس انرژی و برای تعیین گروه‌های سهامداری این بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار، فراخوانی را در تاریخ 1390 جهت مشارکت نهادهای مالی و فعالان صنعت نفت، گاز و فراورده های نفتی، برق و با قید ترکیب 60 درصد نهادهای مالی، 20 درصد فعالان صنعت برق و نفت و 20 درصد عموم مردم و سقف 5/2 درصد برای هر متقاضی منتشر نمود.

در تاریخ یازدهم اسفند 1390 مجمع عمومی مؤسس شرکت بورس انرژی برگزار گردید و از بین کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره، 7 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

ماموریت سازمانی و اهداف بورس انرژی

ماموریت سازمانی: ایجاد بازاری شفاف، کارآمد، با نقد شوندگی و رقابت پذیری بالا، جهت رفع انحصار و کشف عادلانه قیمت حامل های انرژی.

اهداف

  • تبیین، تحکیم و ارتقاء جایگاه و کارکردهای بورس انرژی برای ذینفعان
  • بکارگیری رویه های موثر جهت حفظ سلامت بازار و صیانت ازحقوق ذینفعان
  • طراحی ابزارها و محصولات جدید با توجه به نیازهای ذینفعان و اقتضائات محیطی
  • تجهیز بهینه منابع فیزیکی و توسعه مستمرسرمایه های انسانی
  • ارزش آفرینی و تامین منافع سهامداران
  • تعامل و همکاری موثر با نهادهای فعال در بازارهای مالی

بازارهای بورس انرژی

بازارهای بورس انرژی

انواع بازارهای برق (از حیث کالا)

1-  بازار انرژی

2-  خدمات جانبی

3- انتقال

بازار انرژی: بازار معاملات خود توان مصرفی به بازار انرژی موسوم است. معاملات برق در بورس انرژی همان معاملات توان ظاهری برق محسوب می‌شود. گرچه قرار است در فازهای آينده بازار خدمات جانبی و انتقال نیز در اين بورس صورت گیرد.

بازار خدمات جانبه: همان بازار توان راکتیو و خدمات رزرو و ظرفیت و ساير خدماتی که برای حفظ توان ظاهری در شبکه مورد نیاز است.

بازار انتقال: بازاريست که در آن خدمات انتقال انرژی الکتريکی مورد معامله قرار می‌گیرد.

انواع بازارهای برق (از حیث زمانی)

1-  بازار سلف: قرارداد سلف قراردادی است که در آن خريدار و فروشنده کالا برای زمان تحويل معین در آينده و مقدار مشخصی از کالا به قیمت توافقی به تفاهم می‌رسند. اين نوع بازار قرار است در بورس انرژی ايران راه اندازی گردد.

2- بازار روز بعد: در اغلب بازارهای برق برای تولید و مصرف در ساعات روز بعد برنامه ريزی می‌شود اين بازار در ايران به بازار روزفروش معروف است.

3- بازار لحظه‌ای: با توجه به تغییرات سمت بار و سمت تولید ايجاد تعادل در بازه‌ها زمانی کمتر از يک ساعت نیز الزامیست. در بورس انرژی در فاز اول قرار است که معاملات سلف برق تحت عنوان سلف موازی استاندارد صورت گیرد و معاملات برق از سه روز جلوتر به بعد امکان پذیر است و معاملات بازار روز بعد و بازار لحظه‌ای فعلا در بورس انرژی مورد معامله قرار نخواهد گرفت.

نحوه و فرآیند انجام معاملات در بورس انرژی

نحوه و فرآیند انجام معاملات در بورس انرژی

مشتريان بورس انرژی اهم از خريداران و فروشندگان موظفند که قبل از انجام معاملات در بورس اقدام به اخذ کد نمايند.

فرآيند انجام کار به اين صورت است:

متقاضیان با مراجعه به شرکت مديريت شبکه برق ايران، فرم تکمیل شده و ممهور «معرفی نامه جهت درخواست کد خاص برای معاملات برق در بورس انرژی» را از آن شرکت دريافت می‌نمايند. سپس با تکمیل فرم‌های

1-  احراز هويت مشتری

2- درخواست کد معاملاتی

3- بیانیه ريسک (موجود در دفاتر شرکت‌های کارگزاری و بخش بازارها فرم‌ها در وبسايت شرکت بورس انرژی)

نسبت به اخذ کد معاملاتی از طريق شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی اقدام نمايند. لازم به ذکر است متقاضیان بايد در هنگام مراجعه به شرکت‌های کارگزاری، مدارک و اطلاعات مندرج دربند ب ماده 21 دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی شامل موارد ذيل را جهت ارائه به همراه داشته باشند:

1-  اطلاعات در خصوص اساسنامه، شناسه ملی، شرکتنامه، آگهی روزنامة رسمی درخصوص تأسیس وآخرين تغییرات آن، آگهی آخرين تغییرات مديران وصاحبان امضای مجاز، ترکیب سهامداران، مالکان يا شرکاء بالای ده درصد، مؤسسان، اعضای هیأت مديره و مديرعامل، بازرسان، حسابرسان ونشانی اقامتگاه آنان؛

2- اطلاعات مربوط به حساب بانکی مرتبط بامعاملات کالا يا اوراق بهادارمبتنی بر کالا؛

3- اطلاعات درمورد حجم معاملات قبلی؛

4-  اصل مدرک شناسايی صاحبان امضای مجاز شامل شناسنامه وکارت ملی وکپی مصدق تمامی صفحات مدارک مذکور.

پس از دريافت کد معاملاتی مشتريان می توانند اقدام به معامله نمايند. برای معاملات، مشتريان موظفند قبل از شروع تالارهای بورس انرژی سفارش خريد خود را به کارگزار ارسال نمايند.

وضعیت‌های اعمال: منظور از وضعیت‌های اعمال همان اعتبار سفارش و نحوه حضور سفارش در تالار معاملاتی بورس می‌باشد که عبارتند از:

الف) همه يا هیچ: در اين حالت چنانچه دستور به طور کامل قابل اجرا باشد، اجرا شده و در غیر اين صورت در تالار معاملات باقی می‌ماند تا زمانی که قابلیت اجرا به شکل کامل را پیدا نمايد به طور مثال فرض نمايید که يک تولید کننده، سفارش فروش 21 مگاوات را با شرايط همه يا هیچ در تالار بورس وارد نمايد در اين صورت سیستم معاملات (کلیرينگ) بورس تا زمان سررسید دستور سعی در فروش همه 21 مگاوات دارد. چنانچه دستور در اين فاصله به طور کامل اجرا نشد از سیستم تالار بورس خارج می‌گردد. اين نوع وضعیت اعمال از آنجايی که تولید برق تقسیم پذير نیست کاربرد زيادی برای فروشندگان در بازار برق دارد.

ب) تمام يا بخشی: در اين حالت سفارشات می‌توانند به شکل جزيی نیز با سفارشات طرف مقابل حتی با نسبت‌ها کمتری از کل سفارش اولیه نیز معامله شوند. در اين حالت بخش اعمال نشده از قرارداد در تالار بورس باقی می‌ماند. اين نوع سفارش کاربرد زيادی برای خريداران بازار برق دارد.

ج) پر کن يا بکش: در اين حالت چنانچه تمام سفارش در يک زمان خ اص انجام نشود از تالار معاملات خارج می شود.

د) پر کن و بکش: در اين حالت چنانچه تمام يا بخشی از سفارش در يک زمان خاص انجام نشود قسمت باقیمانده از تالار معاملات خارج می‌شود.

مکانیسم قیمت گذاری در بورس‌های برق

مکانیسم قیمت گذاری در بورس‌های برق

هر بورس برقی مهمترين بخش فرآيند کشف قیمت است. کارايی و شفافیت عملیات بورس به فرآيند کشف قیمت وابسته است. اين فرآيند شامل دو بخش مهم است:

1- روش فروش  (Bidding Methodology)

2-  فلسفه قیمت گذاری  (Pricing Philosophy)

بخش اول يعنی Bidding Methodology به دو شکل انجام می شود:

الف Supply Side Bidding  : در اين روش، قیمت‌ها توسط عرضه‌کنندگان به بازار ارائه می‌شوند و بخش تقاضا، پیشنهاد قیمت نمی‌دهد. در اين روش بر اساس سفارشات ارائه شده به بازار و با توجه به تقاطع منحنی تقاضا و عرضه کل، قیمت‌ها تعادلی در بازار به دست می‌آيند که به آن MCP می‌گويند به حجم به دست آمده در اين قیمت هم، حجم تعادلی بازار می‌گويند.

ب  Double Side Bidding : در اين روش مصرف‌کنندگان نیز اقدام به ارائه پیشنهاد قیمت همراه با حجم مورد تقاضا می‌دهند.

 در مورد فلسفه قیمت گذاری هم می‌توان قیمت گذاری برای عرضه کنندگان را به دو شکل زير تعريف نمود:

 الف) قیمت گذاری مستقیم (یکنواخت) : در اين روش قیمت‌گذاری تمامی عرضه‌کنندگان، قیمت تلاقی عرضه و تقاضا را دريافت می‌کنند. يا به عبارتی همه عرضه‌کنندگانی که قیمت پیشنهاديشان از قیمت تسويه کننده بازار يعنی MCP (uniform) کمتر است قیمت MCP (uniform) را دريافت می کنند.

ب) قیمت‌گذاری تبعیضی: در اين روش به همه عرضه کنندگانی که قیمت‌شان از MCP (uniform) کمتر می باشد بر اساس قیمت پیشنهادی خودشان پرداخت میگردد قیمت میانگین دريافتی عرضه کنندگان برابر MCP ( pay as bid ) خواهد بود . 

اصول اقتصادی پیشنهاد قیمت در بورس انرژی

شرکت‌های توزيع برق به عنوان خريدار اين کالا در بورس انرژی بايد توجه کنند که قیمت‌گذاری مناسبی برای خريد داشته باشند. از آنجايی که اين شرکت‌ها می توانند برق خود را به صورت سلف از بورس انرژی تهیه نمايند و يا در بازار روز فروش از طريق مديريت شبکه برق، برق مورد نیاز خود را تهیه نمايند، لذا بايد توجه کنند هنگام خريد از بورس انرژی با قیمت جايگزين که همان قیمت دريافتی مديريت شبکه می باشد روبرو هستند، البته اين قیمت بايد عاری از هرگونه هزينه انتقال و يا اتلاف باشد که برابر با قیمت خالص جايگزين برق خريداری شده از بورس است.

از آنجايیکه خريد از بورس انرژی به صورت سلف است و شرکت‌های توزيع بايد مبلغ نقد برای خريد اين کالا پرداخت نمايند لذا اين مبلغ دارای هزينه فرصت است که بر اساس تعداد روزهای سلف و نرخ هزينه فرصت r محاسبه می‌گردد.

نکته ای که می بايد به آن توجه داشت اين است که نرخ هزينه فرصت هر عددی می تواند باشد ولی بايد از نرخ بهره بانکی بزرگتر باشد (چون اگر پول خريد برق در حساب بانکی بماند نرخ بهره بانکی به آن تعلق می‌گیرد).

نرخ هزينه فرصت در واقع بهترين نرخ بازدهی سرمايه خريد برق برای شرکت می باشد که بايد برابر يا بزرگتر از نرخ بهره بانکی باشد.

 

نتیجه گیری

نتیجه گیری

در پایان می توان اینگونه نتیجه گرفت که:
بورس انرژی ایران به عنوان یکی از بخش های بازار سرمایه شناخته می‌شود و دارای دو بازار فعال فیزیکی و بازار مشتقه است. در بازار فیزیکی، کالاهای پذیرفته شده در بورس و در بازار مشتقه، اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده در بورس، مورد معامله قرار می‏‌گیرند.

بازار فیزیکی خود شامل سه تابلوی برق، نفت و گاز و تابلوی سایر حامل‌های انرژی و بازار مشتقه شامل سه تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است. همچنین هر یک از تابلوها دارای دو رینگ داخلی و بین‌‏المللی هستند.

در بازار فیزیکی معاملات در قالب قراردادهای نقدی، نسیه، سلف، کشف پریمیوم انجام می‎پذیرند و قراردادهای آتی، اختیار معامله و سلف موازی استاندارد و … نیز قابلیت معامله در بازار مشتقه را دارند. در این بازار فقط مشتریان حقوقی حق خرید دارند بجز در اوراق سلف که افراد حقیقی هم حق خرید دارند.

18 پاسخ

  1. سلام آیا با کد بورسی اوراق بهادر نمیتوان اقدام به خرید فروش بورس انرژی مث نفت و .. کرد و اینکه معاملات آیا حضوری هست؟

    1. سلام، خیر. برای بورس انرژی باید کد جداگانه ای داشته باشید.
      برای دریافت این کد با یکی از کارگزاری هایی که معاملات بورس انرژی رو هم انجام میده تماس بگیرید.

    1. مشتریان حقیقی در بازار فیزیکی امکان خرید ندارند و فقط در بازار مشتقه می‌توانند نسبت به خرید اوراق سلف موازی استاندارد اقدام نمایند.

    1. در معاملات بورس انر‌ژی ۱۰ یا ۲۰ درصد قیمت معامله به صورت پیش پرداخت از مشتری دریافت می‌شود. مابقی آن برای کالاهای داخلی ۳ روز کاری و برای کالاهای بازار بین الملل ۵ روز کاری دریافت می‌شود.

  2. آیابرای خرید اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره کد معاملاتی غیر از کد سهامداری موردنیاز است؟

    1. در معاملات اوراق سلف نفتی برای خریداران محدودیتی به لحاظ حجم وجود ندارد و خریداران می‌توانند ۱الی تعداد عرضه شده خرید نمایند. لازم به ذکر است محدودیت های مربوط به هر سفارش خرید ۱۰،۰۰۰ قرارداد در هر سفارش می باشد.

    1. دارایی پایه از بین کالاهای پذیرفته‌شده در بورس یا کالاهای دارای بازار نقدی قوی انتخاب شده و باید به تشخیص هیئت پذیرش حداقل حائز شرایط زیر باشد:
      ۱) محدودیت قانونی موثر جهت نقل و انتقال دارایی پایه وجود نداشته باشد.
      ۲) مرجع قیمتی روزانۀ قابل اتکا برای بازار نقدی دارایی پایه وجود داشته باشد.
      ۳) امکان تحویل فیزیکی دارایی پایه وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (معرفی بورس انرژی)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .