🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

کاهش نرخ بهره

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

فعالان بورسی در کشور ما همواره به افزایش نرخ بهره بانکی معترض بودند ، اما روز گذشته برای سومین بار شاهد کاهش نرخ بهره بودیم ، آیا این کاهش نرخ

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

کاهش نرخ بهره سهامیـــــــــر

کاهش نرخ بهره

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

فعالان بورسی در کشور ما همواره به افزایش نرخ بهره بانکی معترض بودند ، اما روز گذشته برای سومین بار شاهد کاهش نرخ بهره بودیم ، آیا این کاهش نرخ بهره ادامه دارد و یا موقتی است ؟

کاهش نرخ بهره

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی نرخ بهره بانکی  با کاهش ۰٫۰۵ درصدی به سطح ۲۰٫۵۹ رسید. البته کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که این کاهش نرخ بهره موقت است و در بلند مدت شاهد افزایش خواهیم بود. در حال حاضر برخی از کارشناسان عقیده دارند که کاهش نرخ بهره بانکی یک خبر مثبت برای بازار سرمایه است. و باعث صعودی شدن بورس در بلند مدت می شود.البته گفتنی است برای تاثیرگذاری سه تا ۱۰ ماه زمان لازم است و تاثیر لحظه ای آن امکان پذیر نیست. از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ بهره بانکی به نفع بورس است.یعنی در بلند مدت باعث افزایش شاخص بورس می شود.

علت تغییر افزایش نرخ بهره بین بانکی چیست؟

وحید نکویی، تحلیلگر بازار سرمایه در باره نرخ بهره بانکی گفت: افزایش نرخ بهره دو دلیل دارد نخست؛ افزایش تقاضای بانک‌ها برای ذخایر بانکی و دوم کاهش عرضه ذخایر جدید از سوی بانک مرکزی.

وی نخستین دلیل افزایش نرخ بهره را تشریح و اظهار کرد: معمولا متناسب با چرخه تولید بنگاه‌های کشور بعد از دو ماهه نخست سال، مطابق روند گذشته نیاز بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش، وام و تسهیلات افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تقاضای بانک‌ها برای ذخایر متناسب با افزایش می‌یابد.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درخصوص دلیل دوم باید گفت که از آنجایی که تیم اقتصادی و سیاستگذاران دولت سیزدهم در تلاش هستند که با مهار نرخ رشد پایه پولی، تورم را کنترل کنند. طبیعی است که در نتیجه این سیاست، با کاهش عرضه ذخایر جدید و اخذ یک سیاست انقباصی نرخ بهره در بازار بین بانکی افزایش یابد.نکویی در پایان گفت: به نظرم نباید انتظار کاهش نرخ بهره بین بانکی را در کوتاه مدت با این وضعیت داشت.

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (کاهش نرخ بهره)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :