🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

اصطلاح بازار گاوی در بورس

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

اصطلاح بازار گاوی در بورس بازار صعودی به شرایط یک بازار مالی گفته می شود که در آن قیمت ها در حال افزایش است یا انتظار می رود افزایش پیدا

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

اصطلاح بازار گاوی در بورس سهامیـــــــــر

اصطلاح بازار گاوی در بورس

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

اصطلاح بازار گاوی در بورس

بازار صعودی به شرایط یک بازار مالی گفته می شود که در آن قیمت ها در حال افزایش است یا انتظار می رود افزایش پیدا کند. اصطلاح “بازار گاوی” اغلب  اشاره به بازار سهام دارد، اما می تواند برای هر چیزی که معامله می شود، مانند اوراق قرضه، املاک و مستغلات، ارزها و کالاها به کار رود.

از آنجایی که قیمت اوراق بهادار به طور مداوم در طول معاملات افزایش و کاهش پیدا می کند، اصطلاح “بازار گاوی” اغلب برای دوره های طولانی که در آن بخش بزرگی از قیمت اوراق بهادار در حال افزایش است، استفاده می شود. بازارهای گاوی تمایل دارند ماه ها یا حتی سال ها دوام بیاورند.

مشخصه های بازارهای صعودی شامل خوش بینی، اعتماد سرمایه گذاران و انتظاراتی است که این نتایج قوی باید برای مدت طولانی ادامه یابد. پیش بینی اینکه چه زمانی روندها در بازار ممکن است تغییر کند، دشوار است.  اثرات روانی و حدس و گمان ممکن است گاهی اوقات نقش بزرگی در بازار داشته باشند که این جزئی از دشواری ها است.

هیچ معیار مشخص و جهانی برای شناسایی بازار صعودی استفاده نشده است. با این وجود، شاید رایج ترین تعریف از بازار صعودی وضعیتی باشد که در آن قیمت سهام 20 درصد افزایش می یابد، معمولاً پس از افت 20 درصدی و قبل از کاهش 20 درصدی دوم. از آنجایی که پیش‌بینی بازارهای صعودی دشوار است، تحلیلگران معمولاً می‌توانند این پدیده را پس از وقوع تشخیص دهند. یک بازار صعودی قابل توجه در تاریخ اخیر دوره بین سال‌های 2003 و 2007 بود. در این مدت، S&P 500 پس از کاهش قبلی با حاشیه قابل توجهی افزایش یافت. با تاثیرگذاری بحران مالی سال 2008، پس از رشد بازار صعودی، کاهش عمده دوباره رخ داد. 

ویژگی های بازار گاوی

بازارهای گاوی یا صعودی زمانی اتفاق می‌افتند که اقتصاد در حال تقویت است یا اکنون قوی است. این بازار ها معمولاً مطابق با تولید ناخالص داخلی قوی (GDP) و کاهش بیکاری اتفاق می‌افتند و اغلب با افزایش سود شرکت‌ها همزمان می‌شوند. اعتماد سرمایه‌گذاران نیز در طول یک دوره افزایش بازار افزایش خواهد یافت. تقاضای کلی برای سهام همراه با لحن کلی بازار مثبت خواهد بود. علاوه بر این، افزایش کلی در میزان فعالیت IPO در طول بازارهای صعودی وجود خواهد داشت.

قابل ذکر است که برخی از عوامل فوق آسانتر از سایرین قابل سنجش هستند. در حالی که سود و بیکاری شرکت ها قابل اندازه گیری هستند، برای مثال، سنجش لحن کلی تفسیر بازار دشوارتر است. عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار بالا خواهد بود: عرضه ضعیف خواهد بود در حالی که تقاضا قوی خواهد بود. سرمایه گذاران مشتاق خرید اوراق بهادار خواهند بود، در حالی که تعداد کمی حاضر به فروش خواهند بود. در یک بازار صعودی، سرمایه گذاران تمایل بیشتری به شرکت در بازار (سهام) به منظور کسب سود دارند.

بازارهای گاوی در مقابل بازار خرس

در مقابل بازار گاوی یا صعودی، بازار خرسی یا نزولی است که این روند با کاهش قیمت ها مشخص می شود. اعتقاد رایج در مورد منشأ این اصطلاحات نشان می دهد که استفاده از “گاو نر” و “خرس” برای توصیف بازارها از نحوه حمله حیوانات به مخالفان خود ناشی می شود. یک گاو نر شاخ های خود را به هوا می زند، در حالی که یک خرس پنجه های خود را به سمت پایین می کشد. این اقدامات استعاره ای از حرکت یک بازار است. اگر روند صعودی باشد، بازار صعودی است. اگر روند کاهشی باشد، بازار نزولی است.

بازارهای گاوی و خرسی اغلب با چرخه اقتصادی انطباق دارند و از چهار مرحله تشکیل شده است: گسترش، اوج، انقباض و فرورفتگی . یک بازار صعودی وقتی شروع می شود معمولا یک شاخص پیشرو برای توسعه اقتصادی به حساب می آید. از آنجایی که احساسات عمومی در مورد شرایط اقتصادی آینده قیمت سهام را هدایت می کند، بازار اغلب حتی قبل از اینکه اقدامات اقتصادی گسترده تر، مانند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) شروع به رشد کند، افزایش می یابد. به همین ترتیب، بازارهای نزولی معمولاً قبل از به وقوع پیوستن انقباض اقتصادی ایجاد می‌شوند. نگاهی به یک رکود معمولی ایالات متحده نشان می دهد که بازار سهام در حال سقوط چند ماه قبل از کاهش تولید ناخالص داخلی است.

چگونه از بازار گاوی سود ببریم

سرمایه‌گذارانی که در پی سود بردن از  بازار صعودی هستند، باید زودتر خرید خود را انجامدهند تا از افزایش قیمت‌ها استفاده کنند و زمانی که به اوج خود رسیدند، آنها را بفروشند. اگرچه تعیین زمان پایین ترین سطح و قله دشوار است ، اما تلفات حداقل بوده و معمولاً موقتی هستند. در ادامه به بررسی چندین استراتژی برجسته را که سرمایه‌گذاران در طول دوره‌های بازار صعودی از آنها استفاده می‌کنند می پردازیم. با این حال، از آنجایی که ارزیابی وضعیت بازار در حال حاضر سخت است، این استراتژی ها حداقل درجاتی از ریسک را نیز شامل می شوند.

خرید و نگه داری

یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌ها در سرمایه‌گذاری، فرآیند خرید یک اوراق بهادار خاص و نگه‌داشتن آن، به‌طور بالقوه برای فروش آن در آینده است. این استراتژی لزوماً شامل اعتماد سرمایه گذار است: چرا یک اوراق بهادار را نگه دارید مگر اینکه انتظار افزایش قیمت آن را داشته باشید؟ به همین دلیل، خوش بینی همراه با بازارهای صعودی به تقویت رویکرد خرید و نگهداری کمک می کند.

افزایش خرید و نگهداری

افزایش خرید و نگه‌داری تغییری از استراتژی خرید و نگه‌داری ساده است و ریسک بیشتری را به همراه دارد. فرضیه پشت رویکرد افزایش خرید و نگهداری این است که تا زمانی که قیمت اوراق بهادار افزایش یابد، سرمایه‌گذار به افزایش دارایی خود در اوراق بهادار خاص ادامه خواهد داد. یکی از روش‌های رایج برای افزایش دارایی‌ها نشان می‌دهد که یک سرمایه‌گذار به ازای هر افزایش در قیمت سهام با مقدار از پیش تعیین‌شده، مقدار ثابت اضافی سهام را خریداری می‌کند.

اصلاح یک دوره کوتاه است که در آن روند کلی در قیمت اوراق بهادار معکوس می شود. حتی در طول یک بازار صعودی، بعید است که قیمت سهام فقط صعودی باشد. در عوض، احتمالاً دوره‌های زمانی کوتاه‌تری وجود دارد که در آن ریزش‌های کوچک نیز اتفاق می‌افتد، حتی با ادامه روند کلی به سمت بالا. برخی از سرمایه گذاران به دنبال اصلاحات در بازار صعودی هستند و در این دوره ها برای خرید حرکت می کنند. تفکر پشت این استراتژی این است که با فرض ادامه بازار صعودی، قیمت اوراق بهادار مورد نظر به سرعت بالا می‌رود و به طور عطف به ماسبق قیمت خرید با تخفیف را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

معاملات کامل نوسان

شاید تهاجمی ترین راه برای تلاش برای سرمایه گذاری در بازار صعودی، فرآیندی باشد که به عنوان معاملات نوسان کامل شناخته می شود . سرمایه‌گذارانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، نقش‌های بسیار فعالی را ایفا می‌کنند و از روش‌های کوتاه‌فروشی و سایر تکنیک‌ها استفاده می‌کنند تا با توجه به تغییرات در بازار افزایشی بزرگ‌تر، حداکثر سود را کاهش دهند.

مثال بازار گاوی

پربارترین بازار گاوی در تاریخ مدرن آمریکا در پایان دوران رکود تورمی در سال 1982 آغاز شد و در طول رکود دات کام در سال 2000 به پایان رسید. در طول این بازار گاوی سکولار – اصطلاحی که نشان دهنده یک بازار صعودی طولانی مدت است – میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) به طور متوسط ​​15٪ بازده سالانه را به دست آورد. 3 NASDAQ، یک صرافی با فناوری سنگین، ارزش خود را بین سال‌های 1995 و 2000 پنج برابر کرد و از 1000 به بیش از 5000 رسید. بازار نزولی طولانی به دنبال بازار صعودی 1982-2000 بود. از سال 2000 تا 2009، بازار در تلاش بود تا جایگاه خود را ایجاد کند و متوسط ​​بازده سالانه 6.2-٪ را ارائه کرد. با این حال، سال 2009 شاهد شروع یک دوره بیش از ده ساله بازار صعودی بود. تحلیلگران بر این باورند که آخرین بازار صعودی در 9 مارس 2009 آغاز شد و عمدتاً با افزایش سهام فناوری رهبری شد.

چرا وقتی قیمت ها بالا می رود به آن بازار “گاو” می گویند؟

منشأ واقعی اصطلاح “گاو نر” در معرض بحث است. عبارات “خرس” (برای بازارهای پایین) و “گاو نر” (برای بازارهای بالا) توسط برخی تصور می شود که از روش حمله هر حیوان به مخالفان خود ناشی می شود. یعنی یک گاو نر شاخ هایش را به هوا پرتاب می کند، در حالی که یک خرس به سمت پایین می کشد. سپس این اقدامات به صورت استعاری به حرکت یک بازار مرتبط شد. اگر روند صعودی بود، بازار صعودی در نظر گرفته می شد. اگر روند کاهشی بود، بازار نزولی بود.

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (اصطلاح بازار گاوی در بورس)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .