🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

مفهوم اسپرد در فارکس

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

مفهوم اسپرد در فارکس کمیسیون و اسپرد دو موضوعی است که برای تریدرها مهم است. اسپرد یعنی تفاوت قیمت نسبت به نرخ بازار بین بانکی که در انواع حساب های

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

مفهوم اسپرد در فارکس سهامیـــــــــر

مفهوم اسپرد در فارکس

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

مفهوم اسپرد در فارکس

کمیسیون و اسپرد دو موضوعی است که برای تریدرها مهم است. اسپرد یعنی تفاوت قیمت نسبت به نرخ بازار بین بانکی که در انواع حساب های معاملاتی وجود دارد و معامله گران مستلزم به پوشش این اختلاف هستند. و کمیسیون هزینه ای است که بروکرها در حساب های (ECN) نسبت به حجم معامله از تریدر می گیرند.

در معاملات فارکس ، اسپرد به معنی تفاوت بین قیمت پیشنهادی (فروش) و قیمت درخواستی (خرید) یک جفت ارز در ساختار عرضه و تقاضا است. همیشه دو قیمت پیشنهاد و درخواست در یک جفت ارز داده میشود. 

قیمت پیشنهادی قیمتی است که میتوانید ارز پایه را در آن بفروشید و قیمت درخواست، قیمتی است که شما برای خرید ارز پایه می توانید از آن استفاده کنید.

ارز پایه در سمت چپ جفت ارز و ارز مقابل و یا متغیر در سمت راست نشان داده می شود. این جفت سازی به شما نشان می دهد که چه مقداری از ارز متغیر برابر با یک واحد ارز پایه است. قیمت خرید ذکر شده همیشه بالاتر از قیمت فروش گفته شده است، در حالی که قیمت بازار چیزی بین آن ها است.

بیشتر جفت های ارزی فارکس بدون کارمزد معامله میشوند، اما اسپرد هزینه ای است که برای هر معامله ای که انجام میدهید اعمال می شود. تمام ارائه دهندگان معاملات اهرم دار به جای دریافت کارمزد، یک اسپرد در هزینه های انجام دادن معامله می گنجانند، زیرا آنها قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی را در نظر می گیرند.

 اندازه اسپرد تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد، از جمله  ی این عوامل این است که با کدام جفت ارز معامله می شود و تا چه اندازه بی ثبات است، اندازه تجارت شما و اینکه از کدام ارائه دهنده استفاده میکنید.

اسپرد چیست؟

اسپرد یک واحد کوچک از حرکت در قیمت یک جفت ارز است که با پیپ اندازه گیری میشود و آخرین رقم اعشاری قیمت گذاری است (برابر با ۰/۰۰۰۱). این برای اکثر جفت ارزها صادق است و فقط در ین ژاپن است که پیپ را دومین رقم اعشاری (0.01) انتخاب کردند.

وقتی که یک اسپرد گسترده تر باشد این به این معنی است که تفاوت بیشتری بین دو قیمت وجود دارد. بنابراین معمولاً در اینجا نقدینگی کم است و نوسان زیادی وجود دارد. از طرف دیگر، اسپرد کمتر نشانگر نوسان کمتر و نقدینگی زیاد است. بنابراین، در هنگام معامله یک جفت ارز با اسپرد شدیدتر، قیمت اسپرد کمتری متحمل می شود.

در زمان معامله، اسپرد میتواند متغیر یا ثابت باشد. به طور مثال، شاخص ها دارای اسپردهای ثابت هستند. اسپرد برای جفت های فارکس متغیر است، بنابراین وقتی که قیمت های پیشنهاد و درخواست جفت ارز تغییر کند، اسپرد نیز تغییر میکند.

درک اسک و بید در اسپرد

فرض کنید در یک جفت ارز می خواهیم معامله ای انجام دهیم. در این میان ما با بروکرها در ارتباط هستیم که برای اجرای دستور یا اردر، دو قیمت متفاوت برای ما ارائه می دهند که  یکی برای خرید و دیگری برای فروش است. سه حالت وجود دارد.

حالت اول: اگر پیش بینی کنیم بازار رشد می کند

تصمیم می گیریم یک اوردر خرید باز کنیم، بروکر نرخ 91 که (ask) محسوب می شود یک پوزیشن خرید را برای ما ایجاد می کند اگر بازار رشد کند ما بخواهیم معامله را در سود ببندیم باید نرخ (bid) را بپذیریم.

حالت دوم: اگر پیش بینی کنیم بازار نزولی می شود

اگر بروکر دو نرخ 89 را برای (bid) و 91 را برای ask نشان دهد، سفارش فروش ما در قیمت 89 فعال می شود و اگر بازار طبق پیش بینی ما حرکت کند و قیمت از جایی که که آن را باز کرده ایم پایین تر برود بروکر هر نرخی را به عنوان (ask) نشان دهد می توان معامله را با سود در آن بست

قیمت همیشه یک مقدار ثابت نیست و بسته به نوع حساب تجاری در کارگزار متفاوت است.

پیپ در فارکس

میزان اسپرد ، با واحد پیپ اندازه گیری شده و نمایش داده می شود. در واقع پیپ ، کوچک ترین واحد اندازه گیری در بحث معامله و اموزش سرمایه گذاری در فارکس است. هر واحد پیپ در هر جفت ارز، رقم خاصی را بیان می کند. اما در اغلب موارد، نشان دهنده 0.0001 می باشد. مثلا اگر مثال بالا را در نظر بگیریم، میزان اسپرد محاسبه شده برابر با 2 pip است.

نکته: ارزهایی که در ابعادگسترده خرید و فروش می شوند و به عبارتی محبوبیت و کاربرد بیشتری دارند، مانند دلار یا یورو، معمولا با اسپرد کمتری معامله می شوند. اما در صورت ایجاد تحولات گسترده و وجود بی ثباتی در بازار، شرایط متفاوت خواهد بود. این نوع ارزها قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارند.

از سوی دیگر ارزهایی که جز در موارد معدود و استثنایی مورد توجه تریدرها قرار نمی گیرند و سوددهی آن ها مورد تردید است، غالبا اسپرد بیشتری دارند.

نواع اسپردهای فارکس

 یکی از فاکتورهای خیلی مهم در انتخاب کارگزاری انواع اسپردها بروکرهای فارکس می باشد. چرا که اگر اسپرد بالا باشد باعث زیان قابل توجهی در معاملات مشتریان می شود. بروکرهای فارکس انواع مختلفی از حساب های تجاری را ارائه می دهند.  بروکرهای فارکس انواع مختلفی از حساب های معاملاتی با انواع اسپردها را ارئه می دهند. این اسپردها به دو دسته طبقه بندی می شوند:

  • بروکر با اسپرد ثابت
  • بروکر با اسپرد شناور

اسپرد ثابت

اسپرد ثابت بسته به زمان یا نوسانات معمول بازار تغییر نمی کند. هرچند اگر نقدینگی بازار کم باشد و یا اینکه نوسان شدید باشد ممکن است اسپرد بطور موقت تغییر کند، به عبارت دیگر به  سطح اسپرد ثابت جدیدي منتقل می شود. هرگاه بازار به وضعیت عادي اش بازگردد در آن صورت اسپرد نیز به سطح عادي اش بازخواهد گشت. هرچند معامله با اسپرد ثابت علی رغم این شرایط نادر، براي مشتریان راحت تر و پرمنفعت تر است چراکه داراي قابلیت پیش بینی بیشتري است و ریسک کمتري دارد.

شرکت هاي کارگزاري در طی سال هاي اخیر به دلیل بالارفتن رقابت همواره در تلاش هستند تا نوآوري ها را به مشتریان شان ارائه دهند، نوآوري هایی که به اسپرد نیز مربوط می شوند. در همین راستا تعداد شرکت هایی که در حال بکار گیري اسپرد شناور هستند نیز رو به افزایش است.

اسپرد شناور

اسپرد شناور در فارکس یک مقدار همواره متغیری بین نرخ های Ask و Bid است. اسپرد شناور به طور کامل تجلی بازار است و بیش از همه تجلی ارتباطات بین بانکی است که توسط آن نشان داده می شوند. به همین دلیل تعدادی از شرکت ها حساب های تجاری با اسپرد شناور تحت عنوان حساب های ECN ( شبکه ارتباطات الکترونیکی ) ارائه می دهد. یک بروکر فارکس ECN پلت فرمی ارائه می دهد که در آن فعالان بازار از جمله بانک ها، بازار سازان و Market Makerها و سرمایه گذاران خصوصی با یکدیگر با قراردادن دستورات خرید و فروش در سیستم معامله می کنند. مشتریان به طور معمول در پلت فرم ECN از اسپرد پایین تری برخوردارند اما همزمان در حال پرداخت کارمزد به بروکر در ازای معاملاتشان هستند.

واید شدن اسپرد چیست؟

واید شدن یا کشیدگی اسپرد به وضعیتی گفته می شود که در این وضعیت ، فاصله میان دو قیمت درخواست (Ask) و فروش (Bid) به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا کند. این اتفاق که اغلب برای جفت ارزهایی با اسپرد شناور رخ می دهد، می تواند تمامی محاسبات سرمایه گذار را به یکباره بههم بریزد.

اگر در معاملات گذشته خود، تجربه ای از واید شدن اسپرد داشته اید، زیر این مقاله در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پرداخت اسپرد

مبلغ اسپرد طی دو مرحله توسط سرمایه گذار پرداخت می شود. به این صورت که مقداری از آن، هنگام باز کردن معامله و باقیمانده ی آن، پس از بستن معامله به بروکر پرداخت خواهد شد. در اینجا باید تفاوت میان اسپرد ثابت و شناور را در نظر بگیریم. در معاملاتی که اسپرد ثابت را مورد توجه قرار می دهیم، میزان مبلغ قابل پرداخت در ابتدا و انتهای معامله، یکسان است و از پیش تعیین شده است.

 اما در مواردی که از اسپرد شناور استفاده می کنید ، شرایط متفاوت است؛ زیرا مبلغ اسپرد هنگام باز کردن معامله و هنگام بستن آن، متفاوت است و میزان اسپرد قابل پرداخت در دو مرحله، با یکدیگر یکسان نیستند.

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (مفهوم اسپرد در فارکس)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .