🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

تاریخچه ی بورس ایران

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

بورس چیست؟  بازارهایی که مردم در آنها دارایی های خود را خرید و فروش میکنند بورس نام دارد. از انواع بورس می توان به بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

تاریخچه ی بورس ایران سهامیـــــــــر

تاریخچه ی بورس ایران

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

بورس چیست؟

 بازارهایی که مردم در آنها دارایی های خود را خرید و فروش میکنند بورس نام دارد.

از انواع بورس می توان به بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار اشاره کرد.

در بورس کالا همیشه کالاهای مشخصی فروخته میشود. این بازار همیشه فعال است و کالاهایی مانند: محصولات کشاورزی، مواد خام، نفت و … در آن به فروش میرسد.

در تحلیل بازار بورس ارز، پول های کشورهای دیگر مانند:دلار، یورو و… خرید و فروش میشوند.بورس ارز در ایران هیچ فعالیتی ندارد اما در کشورهای پیشرفته رشد خوبی داشته است.

در بورس اوراق بهادار دارایی های مالی معامله می شوند مثل: اوراق مشارکت، قردادهای خرید و فروش، سهام و…  سرمایه گذار در این نوع بورس با خرید سهام این شرکت ها در کسب و کار و سود و زیان آنها شریک میشود.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم بورس یک مثال در مورد آن می زنم:

فرض میکنیم که شما صاحب یک فروشگاه هستید و می خواهید با خرید جنس بیشتر و افزایش فروش، سود خود را بالا ببرید. اما برای اینکه این تصمیم را عملی کنید سرمایه ی کافی را ندارید. برای اینکه ایده ی خود را بتوانید پیاده کنید یکی از روش ها این است که با یک نفر شریک شوید. ارزش فروشگاه شما هرچقدر که باشد و اگر شریک شما هم همان مقدار سرمایه را به شما بدهد صاحب 50 درصد از سهام فروشگاه شما میشود، در عوض شما با پولی که شریکتان به شما داده است اجناس بیشتری را خریداری میکنید و سود بیشتری هم دریافت میکنید و سود حاصل از فروش نصف میشود و نیمی از آن به شریکتان تعلق میگیرد.

بورس هم دقیقا همینطور است. وقتی شما از یک شرکت بورس خریداری می کنید ینی شما در سود آن شرکت سهیم هستید.

حالا میپردازیم به  اینکه اولین بورس در جهان چه زمانی و در چه کشوری تاسیس شد؟

تاریخچه ی بورس جهان

تاریخچه ی پیدایش کلمه ی بورس در جهان به قرن پانزدهم میلادی برمیگردد. در آن زمان بازرگانان در شمال غربی بلژیک در جلوی خانه ی شخص بزرگ و بااصالتی دور هم جمع شدند و به خرید و فروش اجناس و کالاهای خود می پرداختند.

از آن تاریخ به بعد مکان هایی که مردم در آنجا  کالاهای خود را حراج میکردند توسعه یافته تر شد و بورس نام گرفت.

در اوایل در آنجا نظم خاصی حاکم نبود و هرکسی می توانست در آنجا فعالیت کند اما به مرور زمان از نظم و انظباط خوبی برخوردار شد به طوری که فقط بازرگانان، صرافان و دلالان بودند که اجازه ی فعالیت در این اماکن را داشتند.

به مرور زمان تالارهای مسقف بورس شکل گرفت و افراد واجد شرایط از هوای آزاد به تالارها برای انجام خرید و فروش خود می رفتند.

بازرگانان همیشه به دنبال آن بودند تا ضرر و زیان های احتمالی که در تجارتشان ممکن بود رخ دهد را کاهش دهند.بنابراین با افراد دیگر شریک میشدند تا خطر ناشی از ضرر و زیان ها را کاهش دهند. زیرا با شراکت چند نفر در یک کسب و کار ضرر و زیان های احتمالی بین افراد تقسیم میشود و فشار کمتری به هر فرد وارد میشود. این تجربه به تدریج به تشکیل شرکت های سهامی منجر شد.

اولین شرکت سهامی با نام ماسکوی ( Muscovy)   در سال 1553 میلادی با مشارکت تعدادی از تجار در روسیه ایجاد شد.

اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در شهر «آمستردام» هلند تشکیل شد. همچنین کمپانی هند شرقی، اولین شرکتی بود که سهام خود را در آن عرضه کرد. فعالیت‌های مرتبط با بورس در شهر لندن از اوایل قرن هجدهم میلادی و در قهوه‌خانه‌ها شروع شد. این فعالیت‌ها در سال ۱۷۷۳ میلادی و با خرید ساختمان مستقل توسط معامله‌گران وارد فصل جدیدی شد. درنهایت در سوم مارس سال ۱۸۰۱ میلادی، بورس لندن فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

در ادامه میپردازیم به تاریخچه ی بورس ایران

تاریخچه ی بورس ایران

تاریخچه مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران، به سال ۱۳۱۵هجری‌شمسی برمی‌گردد. در این سال، یک شخص بلژیکی به نام «ران لوترفِلد» پس از اینکه مطالعات گسترده ای درباره‌ تأسیس بورس در ایران انجام داد، اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه کرد و به مسئولان ایرانی اداد، اما با توجه به شرایط آن زمان و اتفاق افتادن جنگ جهانی دوم، موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵سال به تأخیر افتاد.

بالاخره در سال ۱۳۴۱، یک کمیسیون در وزارت بازرگانی با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ صنعت و معدن ایران تشکیل و شد و تنظیم موافقت نامه اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، انجام شد. در اواخر همان سال، هیئتی به سرپرستی دبیرکل بورس بروکسل برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشور آمدند.

در نهایت در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب شد و برای به اجرا به بانک مرکزی فرستاده شد. حدود یک سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن‌ سال ۱۳۴۶، بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌‌‌‌‌‌‍ صنعت و معدن که بزرگ‌ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن تاریخ به شمار می‌رفت، به‌طور رسمـی فعالیت خود را شروع کـرد.

سابقه ی بورس در ایران

بورس ایران فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷، تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران افزایش چشم گیری داشت. از ۱۰ بنگاه اقتصادی با سرمایه ۶/۲ میلیارد ریال به ۱۴۲ شرکت با بیش از ۳۰۸ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده از ۱۰۵ شرکت، به ۵۶ شرکت در پایان سال ۱۳۶۷ کاهش یافت. علت کاهش این بود که دولت مالک بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بود. در اثر ملی شدن بانک‌ها، بیمه و برخی صنایع کشور و تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی از بورس خارج شدند.

رکود شدید بازار بورس در طی هشت سال جنگ تحمیلی نیز از وقایع مهم بورس ایران محسوب می‌شود.

در حال حاضر، چهار بورس بزرگ کشور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند:

  • بورس اوراق بهادار تهران که در آن سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت خریدوفروش می‌شود.
  • فرا بورس ایران که در آنجا هم سهام شرکت‌هایی که بنا به دلایلی موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند، مورد دادوستد قرار می‌گیرد.
  • بورس کالای ایران که در آن انواع کالاها مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و… خریدوفروش می‌شود.
  • در نهایت بورس انرژی که به‌تازگی تأسیس ‌شده و در آن، حامل‌های انرژی با محوریت برق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی، خرید و فروش شود.

همانطور که میدانید یکی از راه های کسب درآمد در دنیای امروز ی مشارکت در بورس است. زیرا شما میتوانید با مشارکت در آن سرمایه ی خود را که بدون استفاده است به گردش درآورید و از طریق آن کسب درآمد کنید و به سرمایه ی خود بیفزایید. با کسب مهارت و دانش در این حوزه نیز میتوانید از ضرر و زیان احتمالی که ممکن است وجود داشته باشد می کاهید.

یمنظور اموزش بورس و یا اموزش سرمایه گذاری در بورس ایران میتوانید با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نمایید .

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (تاریخچه ی بورس ایران)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .