🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

معاملات در بازار فارکس

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

بررسی و تحلیل پلتفرم بازار فارکس

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

معاملات در بازار فارکس سهامیـــــــــر

معاملات در بازار فارکس

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

پخش ویدیو

فارکس چیست؟

فارکس چیست؟

امروزه بسیاری از افراد به ویژه فعالان اقتصادی با نام فارکس برخورد کرده اند، شاید بسیاری از مردم تصور کنند که بازار فارکس نیز محلی برای معامله سهام شرکت های مختلف است، در واقع آنها بازار فارکس را با بازار بورس اشتباه می گیرند. در فارکس ارز کشورهای مختلف و دیگر کالاها خرید و فروش می شود، اما مبادله سهام شرکت ها انجام نمی پذیرد. در ادامه قصد داریم به معرفی این بازار و ساختار آن بپردازیم.

فارکس (FOREX) اصطلاحی است که از دو واژه انگلیسی Foreign و Exchange تشکیل شده است که اولین واژه به معنی خارجی و دومی به معنای تبادل است. در زبان فارسی به پول خارجی ارز می گویند و بنابراین فارکس را می ‌توان  داد و ستد ارز  یا بازار تبادل ارز خارجی (Foreign exchange market) نامید.

در حال حاصر، بازار فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است و حجم معاملات انجام شده در هر روز چند تریلیون دلار است. فارکس، بر خلاف بازارهای مالی سنتی که در یک محل فیزیکی خاص و بر اساس قوانین سازمان یافته ویژه ای انجام می شوند، هیچ گونه بازار متمرکزی ندارد و در همه کشورهای دنیا قابل مبادله می باشد.

با این حال، مراکز اصلی خرید و فروش بازار فارکس، شهرهای لندن، نیویورک، توکیو، زوریخ، فرانکفورت، هنگ کنگ، سنگاپور، پاریس و سیدنی هستند. در فارکس، معاملات بین طرف ‌های معامله از طریق اینترنت، تلفن یا شبکه ارتباط بین بانکی انجام می شود.

از طرف دیگر می توان گفت، فارکس یک بازار به اصطلاح فرابورس (Over The Counter) و یا به اختصار OTC است، چرا که این نوع بازارها دارای مکانی مرکزی نبوده و مدیریتی سازمان یافته‌ای ندارند و به همین دلیل به آنها بازار فرابورسی نیز  گفته می شود.

در بازار فارکس نیز مانند بورس، تراکنش ‌های مالی از طریق شرکت ‌های کارگزاری انجام می شود. این کارگزاری ها با استفاده از یک کانال بین بانکی به یکدیگر متصل می شوند و به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کنند. این این شرکت‌ های کارگزاری، زیر نظر سازمان های نظارتی فعالیت می کنند، تا با توجه به ماهیت غیر متمرکز بازار فارکس از بروز مشکلات و تخلفات مختلف جلوگیری کنند.

در فارکس چه چیزی معامله می شود؟

بسیاری از کارگزاری های فارکس وقتی که قصد دارند خود را معرفی نمایند، عنوان می کنند که شما می توانید کلیه جفت ارزها، سهام های آمریکا، ارزهای دیجیتال، طلا، نفت ، شاخص های بورس و هزاران دارایی دیگر را می توانید در کارگزاری ما معامله کنید. حرف آنها درست است و شما واقعا می توانید همه موارد گفته شده را در یک کارگزاری فارکس معامله کنید، اما با توجه به تعریف فارکس، همه آنها در مفهوم بازار فارکس جای نمی گیرند.

همان طور که گفتیم فارکس مخفف دو واژه Foreign و Exchange به معنای تبادل ارز خارجی است و در آن می توان برابری ارزهای مختلف را در برابر هم معامله کرد.به عنوان مثال، فرض کنید که شما 1000 یورو دارید و قصد دارید آن را با دلار معاوضه کنید. به ازای هر یورو، چه میزان دلار به شما تعلق می گیرد؟ در فارکس ما اصطلاحی به نام نرخ تبدیل (Exchange rate) داریم. نرخ تبدیل یورو به دلار تعیین می کند که به ازای هر یورو، چقدر دلار به شما می دهند.

اگر نرخ تبدیل یورو به دلار 1.13 باشد، به این معنی است که به ازای هر یورویی که شما دارید، 1.13 دلار به شما تعلق می گیرد. پس شما می توانید 1000 یورو خود را با 1130دلار مبادله کنید. پس با توجه به موارد گفته شده، هر چیزی که تصور می کنید را می توان در بازار فارکس معامله کرد. نفت، طلا، شاخص های بورس کشورهای مختلف مانند داوجونز، نزدک در آمریکا، فلزات گران بها مانند مس، روی، نیکل، محصولات کشاورزی مانند ذرت، گندم، برنج، ارزهای دیجیتال، سهام، ETF، اوراق قرضه و بسیاری از موارد دیگر را می توان در این بازار معامله کرد.

توضیحات تکمیلی در این رابطه:

معاملات فارکس بصورت جفت ارز میباشد؛ یعنی مثلا يورودلار (EUR/USD) بعضی افراد روی این مورد کمی دچار اشتباه می شوند.

ببینید وقتی در بازار ارز تهران قیمت دلار را اعلام می کنند می گویند 13000 تومان نمیگویند 13000 خالی. یعنی همیشه یک مقایسه بین دو ارز وجود دارد. به زبان فارکس ما میگوییم نرخ دلار تومان 13000 میباشد. =USD/toman)  1300). حتما ارزهای مختلف رو می شناسید. دلار آمریکا، ین ژاپن و غیره در بازار فارکس برای معامله ارزها، آنها باید به صورت جفت جفت دربیایند.

مثلا USD/CHF که در واقع ترکیب دلار آمریکا و فرانک سوئیس هست. اینطوری تغییراتی که بین این دو ارز هست بهتر رصد می شود. در واقع ارزش یه ارز در مقایسه با ارزش ارز کشور دیگر تغییر می کند. در یک جفت ارز، ارز اول رو اصطلاحا base currency و ارز دوم رو quote currency می نامند. مثلا در مثال بالا یعنی USD/CHF، USD  میشه base currency و CHF می شود quote currency. اگه فرضا مقدار قیمت USD/CHF برابر با 0.9678 باشد به معنای این است که 0.9678 فرانک برای خرید 1 دلار آمریکا کافی است. تصویر زیر یورو به دلار رو به عنوان مثال نشان می دهد.

 

جفت ارز چیست؟

مبنای معاملات فارکس بر اساس نوسانات نرخ ارز بین دو کشور مختلف است. به ارزهایی که با هم مقایسه می شوند، اصطلاحا جفت ارز (Currency Pair) گفته می ‌شود. اولین ارز حاصل از لیست شدن یک جفت‌ ارز را ارز پایه (Base currency) و ارز دوم را ارز قیمت ‌گذاری شده (Quote currency) می ‌نامند. از جفت ارزها برای مقایسه ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر استفاده می شود. قیمت جفت ارز، نشان می دهد که چه میزان از ارز دوم برای خرید یک واحد از ارز پایه لازم است.

ارزهای موجود در جفت ارز، با کد ارزهای ISO نمایش داده می شوند که در آن هر ارز با سه حرف انگلیسی نشان داده می شود. برخی از نمادهای ارز مهم به شرح زیر است.

  • دلار ایالات متحده آمریکا: USD
  • یورو، ارز رسمی اتحادیه اروپا: EUR
  • پوند انگلیس: GBP
  • ین واحد پول ژاپن: JPY
  • فرانک واحد پول سوئیس: CHF

در بازار فارکس، خرید و فروش ارزها با هدف کسب سود انجام می شود. هر معامله فارکس همیشه شامل دو ارز مختلف است. تفاوت قیمت همان چیزی است که سود یا ضرر شما را تشکیل می ‌دهد. کلیه معاملات فارکس، شامل خرید یک ارز و فروش یک ارز دیگر به صورت هم زمان است. پس هنگامی که شما یک جفت ارز را می‌ خرید، در واقع ارز پایه را خریداری کرده اید و به طور ضمنی، ارز دوم را فروخته اید.

قیمت خرید (Bid) مقدار ارز دوم را نشان می دهد که برای به دست آوردن یک واحد از ارز پایه لازم دارید. قیمت فروش (Ask) برای ارز پایه به کار برده می شود و نشان ‌دهنده مقداری از ارز دوم است که با فروش یک واحد از ارز پایه نصیب شما می شود. پس به طور خلاصه، وقتی شما یک جفت ارز را می ‌فروشید، در حقیقت ارز پایه را فروخته اید و ارز دوم را به دست آورده اید.

بیشترین جفت ارز معامله شده در بازار بورس، ارز یورو در برابر دلار امریکا است که با یورو/دلار (EUR/USD) نشان داده می شود.

معاملات در این بازار چگونه است ؟

حالا شاید فهم این مطلب آسانتر بشود که چرا در بازار فارکس هم می توان در ابتدای کار پوزیشن فروش باز کرد و هم پوزیشن خرید، جواب مشخص است.

چون شما وقتی یورو به دلار میخرید یعنی معادل یورو در سبد ارزی خود را می خرید و معادل دلارش را می فروشید. وقتی می گویید یورو به دلار می فروشیم یعنی معادل دلار در سبد ارزی خود را میخریم و معادل یوروی آن را میفروشیم.

به عبارت دیگر موجودی ما در حساب های فارکس یک سبد ارزی می باشد. به همین دلیل بعضي ها بجای خریدن از واژه long استفاده می کنند و بجای فروختن از واژه short استفاده می نمایند.

مثلا می گویند شما باید امروز long dollar شوید و short euro یعنی دلار بیشتری در سبد ارزی خود قرار دهید و در ضمن بدانید که به همین دلیل شما هم در صعود نرخها میتوانید سود کنید هم با نزول آنها.

 انواع جفت ارزها

جفت ارزها به سه دسته مختلف تقسیم میشن:

  • میجر (Major)
  • کراس (Crosse)
  • ایگزاتیک (Exotic)

جفت ارزهای اصلی  (major)

جفت ارزهایی که یکی از  دو ارز در انها دلار آمریکا باشد.

جفت ارزهای میجر عبارتند از:

  • یورو به دلار آمریکا EURUSD
  • پوند به دلارآمریکا GBPUSD
  • دلار آمریکا به ین ژاپن USDJPY
  • دلار آمریکا به فرانک سوئیس USDCHF
  • دلار آمریکا به دلار کانادا USDCAD
  • دلار استرالیا به دلار آمریکا AUDUSD
  • دلار نیوزلند به دلار آمریکا NZDUSD

جفت ارزهای کراس

جفت ارزهایی که هیچکدام از دو ارز آنها دلار آمریکا نباشد، کراس نامیده می شوند.

  • یورو به فرانک سوئیس EURCHF
  • یورو به ین ژاپن EURJPY
  • یورو به پوند EURGBP
  • یورو به دلار کانادا EURCAD
  • یورو به دلار استرالیا EURAUD
  • یورو به دلار نیوزلند EURNZD
  • پوند به فرانک سوئیس GBPCHF
  • پوند به ین ژاپن GBPJPY
  • پوند به دلار استرالیا GBPAUD
  • دلار کانادا به ین ژاپن CADJPY
  • دلار استرالیا به ین ژاپن AUDJPY
  • دلار استرالیا به دلار کانادا AUDCAD
  • دلار استرالیا به دلار نیوزلند AUDNZD
  • دلار نیوزلند به ین ژاپن NZDJPY
  • فرانک سوئیس به ین ژاپن CHFJPY

جفت ارزهای ایگزاتیک

جفت ارزهایی که در اونها ارز کشورهای در حال توسعه باشد

  • دلار آمریکا به لیر ترکیه USDTRY
  • یورو به لیر ترکیه EURTRY
  • دلار آمریکا به رند آفریقای جنوبی USDZAR
  • دلار آمریکا به دلار سنگاپور USDSGD

 بهترین جفت ارز در باینری آپشن و فارکس

در باینری آپشن و فارکس، دارایی های زیادی برای معامله در اختیار دارید:

  • شاخص ها
  • سهام شرکت ها
  • جفت ارز
  • ارزهای دیجیتالی
  • کالاها

بهترین جفت ارز یا مورد معامله ترین ارزها مختص کشورهایی است که دارای تورم پایین ، بانک مرکزی معتبر و حکومت باثبات می باشد. آمار نشان داده که 92% معامله گران جفت ارزها را برای معامله انتخاب می کنند. 85% معاملات هم متعلق ارزهای کشورهای دلار آمریکا ، دلار کانادا ، دلار استرالیا ، پوند انگلیس ، یورو ، فرانک سوئیس و ین ژاپن است.

 چگونه بهترین جفت ارز را برای معامله انتخاب کنیم؟

بیشتر جفت ارزها تحت تاثیر اخبار اقتصادی و سیاسی هستند. هر بار اخبار مهمی منتشر میشه ، جفت ارز مربوطه به جهت خاصی جهش می کند. شاید یکی از مولفه ها برای انتخاب بهترین جفت ارز در باینری آپشن و فارکس، جفت ارزی باشد که در آن روز یا حداقل ساعاتی که معامله می کنید، خبری در مورد آن منتشر نشود.

برای مثال در ایران اگر صبح ها معامله می کنید، زمان شما با زمان بازار اروپا هم خوانی دارد و اگر بعد از ظهر معامله می کنید، زمان فعالیت بازار آمریکا خواهد بود.

زمان فعالیت هر بازاری که باشد، معمولا اخبار همان کشورها منتشر می شود. مثلا اخبار مربوط به ارز یورو و پوند صبح و اخبار دلار کانادا و آمریکا بعد از ظهر به وقت ایران منتشر می شود. بنابراین می توانید جفت ارزهایی مثل USD/JPY را صبح معامله کنید و EUR/JPY  بعد از ظهر. یا اینکه توجه تان مدام به تقویم خبری باشد و قبل از معامله چک کنید که خبری حداقل نیم ساعت قبل و بعد از معامله شما منتشر نشود.

 تمرکز بر یک جفت ارز

 آیا چند جفت ارز را برای معامله انتخاب کنیم یا فقط یک جفت ارز را ؟

این نصیحت خیلی از حرفه ای ها و کارکشته های باینری آپشن و فارکس است. فقط تمرکز بر یک جفت ارز تمرکز کنید. با انتخاب فقط یک جفت ارز، شما همیشه می دانید که دارید چه می کنید. اخبار مربوط به آن را فقط زیر نظر دارید. تحلیل های شما پیوسته و مستمر می شود. کم کم با حرکات آن اُنس میگیرید و پیش بینی آن برای شما راحت تر خواهد بود.

ساعت کاری فارکس چگونه است؟

فارکس یک بازار ۲۴ ساعته در ۵ روز هفته است و در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل می باشد. با توجه به مراکز مهم خرید و فروش ارز و مناطق زمانی مختلف، در بازار فارکس ۵ جلسه (Session) معاملاتی عمده وجود دارد که به ترتیب جلسات شامل سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک است.

هر کدام از این جلسات به طور متوسط ۹ ساعت زمان دارد. شایان ذکر است که انجام معاملات در هر ساعت از شبانه روز در این بازار هیچ گونه محدودیتی ندارد و هر فرد از هر نقطه‌ای از جهان می تواند در زمان مورد نظر خود به معامله بپردازد.

ساعت شروع کار فارکس هم زمان با شروع فعالیت بازار بورس سیدنی استرالیا است و با پایان یافتن ساعت کاری بازار بورس نیویورک آمریکا به اتمام می رسد. در جدول زیر ساعت فعالیت بازارهای بورس بزرگ دنیا ارائه شده است.

ساعت کاری فارکس به این صورت است که با پایان یافتن ساعت کاری یک بازار، به بازار دیگر منتقل می شود تا بتواند در ۲۴ ساعت شبانه روز به فعالیت خود ادامه دهد. البته برخی از بازار ها با یکدیگر همپوشانی دارند که مهمترین آن مربوط به ساعت کاری بازارهای بورس انگلیس و آمریکا است. البته بخش بسیار زیادی از تبادلات نیز در این بازار رخ می دهد. این همپوشانی به وقت ایران بین ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ است. بسیاری از فعالان اقتصادی با سابقه در این بازه زمانی معاملات خود را انجام می دهند.

فعالان بازار فارکس چه کسانی هستند؟

فارکس از نظر حجم وجوه نقد، بزرگترین بازار دنیاست که هر فرد حقیقی یا حقوقی می تواند در آن به معامله بپردازد. بانک های مرکزی قدرت های اقتصادی دنیا مانند آمریکا، انگلیس مهم ترین معامله گران بازار فارکس هستند و پس از آن موسسه های مالی بزرگ، کارگزاری ها، بانک ‌های تجاری، شرکت ‌های سرمایه گذاری، صرافی ‌ها از فعالان عمده این بازار به شمار می روند.

در فارکس از چه روش های تحلیلی استفاده می شود؟

در فارکس از چه روش های تحلیلی استفاده می شود؟

روش های تحلیل در فارکس نیز مانند دیگر بازارهای سهام است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

۱- تحلیل تکنیکال یا فنی (Technical Analysis): در این روش با استفاده از بررسی وضعیت گذشته بازار به پیش ‌بینی قیمت ‌ها در آینده می پردازند. تحلیل گران تکنیکال عقیده دارند که همه چیز در نمودارهای قیمت نهفته است و با بررسی تغییرات قیمت ها، حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضا می توان قیمت ها را در آینده پیش بینی کرد. روش ‌های تحلیل تکنیکال گوناگونی مانند کلاسیک، الگوهای امواج الیوت، هارمونیک، پرایس اکشن و غیره وجود دارد که می توان از آنها در بازار فارکس استفاده کرد.

۲- تحلیل بنیادی (Fundamental analysis): در بازار سهام، تحلیل بنیادی به معنی بررسی گزارش ‌های مالی، تراز نامه و اسناد مالی شرکت‌ ها، صنایع و دیگر مولفه های اقتصادی کشور است. اما با توجه به اینکه فلسفه اصلی بازار فارکس تبادل جفت ارزها است، هنگام استفاده از این تحلیل، معمولا شرایط اقتصادی، نرخ بهره، تولید، سودآوری و دیگر شرایط و عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها را مورد بررسی قرار می دهند. به عنوان مثال، تحریم های اقتصادی یک رویداد منفی اقتصادی است که معمولا موجب کاهش ارزش ارز یک کشور می‌ شود.

3- تحلیل تکنیکال-بنیادی یا تکنو فاندامنتال (Techno Fundamental trading): اخیرا برخی از فعالان بازار سرمایه با هدف کاهش ریسک روش های تحلیلی تکنیکال و بنیادی، هر دو جنبه تکنیکال و بنیادی بازار را مورد بررسی قرار می دهند. این افراد سعی دارند تا با بررسی همه ابعاد، خطای پیش بینی‌ خود را تا میزان زیادی کاهش دهند. به عنوان مثال اگر یک کشور دچار بحران اقتصادی شود، ارزش ارز آن کشور در روند نزولی قرار می گیرد، اما بر اساس تحلیل تکنیکال می بایست در شرایط اصلاحی و در جهت روند کاهشی، از فرصت معاملات فروش استفاده کرد.

4- تحلیل سنتیمنتالتحلیل سنتیمنتال (احساسات) در بازار فارکس ، این نوع تحلیل نه فقط برای ترید بلکه در بسیاری از حوزه ها کاربرد دارد تحلیل احساسات فرآیندی است که در آن احساسات مثبت منفی و خنثی در یک متن جمله و یا عبارت وجود دارد تشخیص داده می شود تا بتوان با استفاده از بررسی احساسات بازار درباره آینده پیشبینی کرد، بنابر این کار تحلیل احساسات این است با استفاده از داده های متنی احساسات مثبت منفی در داده های مکتوب را شناسایی کند تا تحلیلگر درباره آینده تصمیم بگیرد.

تفاوت بازار فارکس با بورس چیست؟

در این بخش به بررسی برخی از مهم ترین تفاوت های بازار فارکس با بورس می پردازیم.

1- همان طور که گفتیم، بازار اصلی فارکس مربوط به مبادله ارز کشورهای مختلف است و در بازار بورس، سهام شرکت های مختلف معامله می شود. این دو دارایی تفاوت زیادی با هم دارند. پس یکی از مهم ترین تفاوت های بازار فارکس با بورس در تفاوت ارزها با سهام ها است.

2- ریسک سرمایه گذاری در بازار فارکس کمتر از بورس است، چرا که ارزها نسبت به سهام ها دارایی های امن تری محسوب می شوند. بر اساس شاخص هایی مختلفی که برای اندازه گیری ریسک دارایی ها وجود دارد، ارزها یکی از مطمئن ترین دارایی هستند و نسبت به دیگر دارای ها دارای نوسان کمتری می باشند.

3- میزان نقدینگی در فارکس بسیار بیشتر از بازار بورس است. در حال حاضر فارکس بزرگترین بازار مالی دنیاست و روزانه چندین در آن تریلیون دلار معامله می شود، در حالی که حجم معاملات انجام شده در بزرگترین بازار بورس دنیا که مربوط به بورس نیویورک است، به طور متوسط حدود 100 میلیارد دلار در روز است. پس با توجه به این موضوع، شما می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی و در حدود یک ثانیه ارزهای مورد نظر خود را خریداری کنید و یا به فروش برسانید. اما در بازارهای سنتی مانند سهام به زمان بسیار بیشتری برای انجام معاملات خود نیاز دارید.

4- کارگزاران فارکس به شما بیش از 100 برابر پولی که در حساب شما وجود دارد، اعتبار معاملاتی می دهند که به آن اهرم گفته می شود، اما در بازار بورس فقط می توانید به میزان پولی که در حساب خود دارید، در معاملات شرکت نمایید.

5- در بازار فارکس، شما می توانید حتی از کاهش قیمت ها نیز سود کسب کنید. اما در بازار بورس تنها امکان کسب سود از افزایش قیمت ها وجود دارد.

6- در بازار فارکس دارایی های متنوع تری نسبت به بورس برای معامله وجود دارد. افرادی که در بازار فارکس فعالیت می کنند، تنها امکان تبادل ارز کشورهای مختلف را ندارند و می توانند بسیاری از دارایی های دیگر شاخص های بورس، طلا، نفت، نقره و غیره را خرید و فروش کنند.

چه مبلغی در فارکس سرمایه گذاری کنیم؟

 برای باز کردن یک حساب فارکس تنها به مبلغ کمی سرمایه نیاز دارید ولی این‌که کارگزاران فارکس سپرده‌ی اولیه کمی را از شما می‌پذیرند، به این معنا نیست که مبلغ سپرده‌‌ی شما کافی یا حداقل سرمایه‌ای است که توصیه می‌شود. بر اساس اهداف و سبک معاملاتی، برای شما توضیح می‌دهیم که برای ترید کردن، حداقل سرمایه فارکس چقدر باید باشد

معامله‌گران فارکس نباید در هر معامله، بیش از ۱ درصد دارایی خود را ریسک کنند. اگر حساب فارکس شما ۱،۰۰۰ دلار است، پس بیشترین ریسکی که می‌توانید در هر معامله داشته باشید، ۱۰ دلار است. اگر حساب شما ۱۰٬۰۰۰ دلاری است، پس نباید بیش از ۱۰۰ دلار ریسک کنید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع معامله در فارکس

برخلاف بازار سهام، هیچگونه حداقل قانونی برای شروع معاملات فارکس تعیین نشده است. بنابراین، می‌توانید با مبلغ بسیار کم‌تری نسبت به حداقل مبلغ ورودی بازار سهام آمریکا (۲۵،۰۰۰ دلار) معاملات فارکس را شروع کنید. بازار فارکس در طول پیپ ها حرکت می‌کند.

ارزش جفت برابری ارز EUR/USD را ۱٫۳۰۲۵ در نظر بگیرید؛ رقم اعشاری ۴، نشان‌دهنده‌ی ۱ پیپ حرکت است. اگر EUR/USD به ۱٫۳۰۲۶ تبدیل شود، این جفت ۱ پیپ جابه‌جا شده و اگر به ۱٫۳۱۲۵ برود، ۱۰۰ پیپ و رو به بالا حرکت کرده است.

جفت ارزهای فارکس در واحدهای ۱،۰۰۰؛ ۱۰،۰۰۰ و ۱۰۰،۰۰۰ تایی که به آن‌ها لات میکرو، مینی و استاندارد گفته می‌شود، معامله می‌شوند. هنگام شروع معاملات فارکس، به معامله‌گران تازه‌کار توصیه می‌شود که ابتدا ۱ حساب میکرو باز کنند.

معامله‌ی میکرولات‌ها، به شما انعطاف بیشتری داده و بنابراین، ریسک هر معامله کم‌تر از ۱ درصد خواهد بود. برای مثال، یک معامله‌گر میکرولات، می‌تواند به ارزش ۶،۰۰۰ دلار، ۱۴،۰۰۰ دلار یا ۲۳۸،۰۰۰ دلار ارز معامله کرده ولی یک معامله‌گر مینی‌لات تنها می‌تواند در مضارب ۱۰ هزارتایی معامله کند؛ یعنی ۱۰،۰۰۰؛ ۲۰،۰۰۰؛ ۳۰،۰۰۰ دلار و … معامله‌گران استاندارد نیز تنها در موقعیت‌هایی با مضرب ۱۰۰٬۰۰۰، یعنی ۱۰۰٬۰۰۰؛ ۲۰۰٬۰۰۰؛ ۳۰۰٬۰۰۰ و … می‌تواند معامله کند.

هنگامی که USD جفت ۲ قرار می‌گیرد (مثلاً در EUR/USD یا AUD/USD) ارزش پیپ ثابت است. اگر شما ۱ میکرولات ۱،۰۰۰ تایی داشته باشید، هر پیپ ۰٫۱ دلار می‌ارزد. اگر ۱ مینی لات ۱۰ هزارتایی داشته باشید، ارزش هر پیپ ۱ دلار است. اگر ۱ لات استاندارد ۱۰۰ هزارتایی داشته باشید، ارزش هر پیپ ۱۰ دلار است. مقادیر پیپ براساس قیمت و جفت متغیر است؛ پس دانستن مقدار پیپ جفت ارزی که قصد معامله‌ی آن را دارید برای تعیین موقعیت و درصد ریسک شما در معاملات فارکس، الزامی است.

سناریوی حداقل سرمایه برای معاملات فارکس

فرض کنید یک حساب ۱۰۰ دلاری باز کرده‌اید (یعنی حداقل سپرده‌ اولیه‌ای که اغلب کارگزاران فارکس می‌پذیرند). بنابراین ریسک شما در هر معامله ۱ دلار (۱۰ درصد ۱۰۰ دلار) است.

اگر بخواهید جفت ارز EUR/USD را معامله کنید و بخواهید ۱ میکرولات بخرید یا بفروشید، سفارش توقف ضرر شما باید در عرض ۱۰ پیپ از قیمت ورودی شما باشد.

از آن‌جایی که هر پیپ ۰٫۱ دلار است، اگر سفارش توقف شما ۱۱ پیپ دورتر باشد، ریسک شما 11 ضربدر 0.1 مساوی۱٫۱ دلار است که از ریسک مجاز شما بیشتر است.

بنابراین، افتتاح حساب با ۱۰۰ دلار، معاملات فارکس شما را به شدت محدود می‌کند و توصیه نمی‌شود. همچنین، وقتی دارید دلارهای کمی برای هر معامله ریسک می‌کنید، با گذر زمان هم پول زیادی در نمی‌آورید. سپرده‌ی ۱۰۰ دلاری و به امید کسب درآمد نشستن، برای شما پول نمی‌شود.

سرمایه بیشتر، سود بیشتر

تصور کنید که یک حساب ۵۰۰ دلاری دارید. حداقل سرمایه توصیه شده برای ورود به بازار فارکس ۵۰۰ دلار است. با این حساب، میزان ریسک شما در هر معامله نباید بیش از ۵ دلار باشد که انعطاف‌پذیری بیشتری هم با خود به همراه دارد.

شما می‌توانید سفارش توقف ضرر خود را ۱۰ پیپ دورتر از مبلغ ورودی خود قرار دهید و ۵ میکرولات بردارید. زیرا ۱۰ پیپ ضربدر ۰٫۱ دلار ضربدر ۵ میکرولات مساوی ۵ دلار ریسک.

یا اگر منطقی‌تر است که سفارش توقف ضرر خود را ۲۵ پیپ دورتر از مبلغ ورودی خود قرار دهید، پس با برداشتن تنها ۲ میکرولات، می‌توانید ریسک معامله را زیر ۱ درصد سرمایه‌ی خود نگه دارید.

می‌توانید ۲ میکرولات بردارید زیرا ۲۵ پیپ ضربدر ۰٫۱ دلار ضربدر ۲میکرولات مساوی ۵ دلار و ۵ دلار بیشترین مبلغی است که می‌توانیم با داشتن حساب ۵۰۰ دلاری، در هر معامله از معاملات فارکس خود ریسک کنیم.

افتتاح حساب ۵۰۰ دلاری نسبت به حساب ۱۰۰ دلاری درآمد بیشتری به شما می‌دهد ولی اغلب معامله‌گرانی که مرتباً معامله می‌کنند، از حساب ۵۰۰ دلاری بیشتر از ۵ تا ۱۵ دلار در روز درآمد کسب نمی‌کنند.

اگر با ۵۰۰۰ دلار شروع کنید، انعطاف بیشتری خواهید داشت و حتی می‌توانید با لات‌های مینی و استاندارد و همچنین میکرو معامله کنید. حالا اگر EUR/USD  را به ارزش ۱٫۳۰۲۵ بخرید و در ۱٫۳۰۱۷ سفارش توقف ضرر خود را ثبت کنید (یعنی ۸ پیپ ریسک کنید)، اندازه‌ی موقعیت شما چقدر می‌شود؟

حداکثر ریسکی که می‌توانیم برای برای هر معامله بپذیریم، ۵۰ دلار (۱ درصد ۵۰۰۰ دلار) است و می‌توانیم در مینی لات‌ها معامله کنیم زیرا ارزش هر پیپ ۱ دلار است و سفارش توقف ضرر ما روی ۸ است. ۵۰ دلار تقسیم بر (۸ پیپ ضربدر ۱دلار) مساوی ۵۰ دلار تقسیم بر ۸ دلار مساوی ۶٫۲۵ مینی لات یا ۶ مینی لات و ۲ میکرولات که برابر است با ۶۲۰۰۰ دلار.

با این میزان سرمایه و توانایی ریسک ۵۰ دلاری، پتانسیل درآمد بالا می‌رود و معامله‌گران فارکس پتانسیل کسب روزی ۵۰ تا ۱۵۰ دلار را بسته به استراتژی فارکس خود دارند.

لورج یا اهرم به معامله‌گران معاملات فارکس کمک می‌کند، بتوانند با سرمایه‌ی ۵۰۰۰ دلاری، در موقعیت ۶۲۰۰۰ دلاری حضور داشته باشند. تا وقتی که ریسک هر معامله کنترل شده باشد، لورج یک آوانتاژ و مزیت قابل توجه در بازار معاملات فارکس است.

حداقل سرمایه توصیه شده برای فارکس

اگر با ۵۰۰ دلار شروع به کنید، انعطاف‌هایی خواهید داشت که ۱۰۰ دلار سرمایه اولیه به شما نمی‌دهد. اگر می‌خواهید در بازار معاملات  فارکس معامله کنید، حداقل با ۵۰۰ دلار شروع کنید. با هر مبلغی که شروع می‌کنید، ریسک خود را در هر معامله به ۱ درصد محدود کنید.

سناریویی که در بالا آموزش داده شد را برای تعیین اندازه‌ی موقعیت خود و براساس سفارش توقف ضرر و نوع لات (میکرو، مینی، استاندارد) در نظر بگیرید.

مقدار سرمایه اولیه حتماً روی درآمد شما تأثیر می‌گذارد. اگر دنبال کسب درآمد از طریق بازار معاملات فارکس هستید، بهتر است پول جمع کنید و سرمایه‌ی خود را بیشتر کنید. شروع با سرمایه‌ی کم شما را ناامید می‌کند و درواقع اتلاف وقت و انرژی است.

شما می‌توانید قبل از هر تصمیمی، با تیم کارشناسی مجموعه سهامیر تماس بگیرید و در خصوص سرمایه اولیه خود و آموزش های لازم در این زمینه با مشاوران معاملاتی و استاتید این مجموعه صحبت کنید وآموزش های لازم در این زمینه را کسب کنید.

اگر تصمیم خود را برای حضور در بازار فارکس گرفته‌اید، مجموعه سهامیر با چندین دهه سابقه‌ی حضور فعال و قدرتمند در بازارهای جهانی مختلف از جمله فارکس و اموزش لازم برای علاقه مندان این حوزه می تواند آغازگر این مسیر برای شما باشد. چرا که هدف اولیه‌ی سهامیر موفقیت معامله‌گران است.

دلایل کم ریسک بودن فارکس نسبت به دیگر بازارهای مالی

بازار فارکس چه مزیتهایی نسبت به سایر بازارهای سرمایه دارد: از مهمترین مباحث آموزش فارکس آشنایی با مزیت ها این بازار است، که نشان می دهد این بازار نه تنها مزیت های زیادی نسبت به بازارهای دیگر دارد بلکه دارای ریسک کمتری نیز نسبت به بازارهای دیگر است.

در بین تمام این بازارهای موازی، فارکس بیشترین حجم معاملات را دارد. این بازار با حجم روزانه‌ای در حدود ۵ هزار میلیارد دلار، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث برتری آن نسبت به دیگر بازارهای مالی دیگر می‌شود. حال سوال اینجاست که تفاوت بین فارکس و دیگر بازارها در چیست و چه چیزی باعث کم ریسک بودن این بازار نسبت به بازارهای دیگر می شود که در ادامه به آن می پردازیم:

 بازاری که ۲۴ ساعته فعال است: بازار فارکس ۲۴ ساعته فعالیت دارد. معاملات بین بانکی بازار در مناطق زمانی مختلف و سرتاسر دنیا انجام می‌شوند. به همین دلیل همواره خریداران و فروشندگان در گوشه‌ای از جهان حاضر هستند و به معاملات خود اشتغال دارند.

معامله‌گران می‌توانند به محض انتشار اخبار و گزارش‌های مالی واکنش نشان دهند. در حالیکه بازارهای دیگر مانند بازار آتی چنین خصوصیتی ندارند و زمان معاملات به کالای مورد بررسی یا بازار بستگی دارد.

 معاملات بدون محدودیت: برخلاف معاملات بازار آتی یا سهام در بورس محلی که دسترسی به بازار به بخشی از روز محدود است، فارکس چنین محدودیتی ندارد. می‌توانید هر زمان که دلخواه شماست به معاملات ورود کنید، از آن‌ها خارج شوید و یا تغییراتی در آن‌ها اعمال کنید.

شناوری بالا: بازار فارکس در قیاس با دیگر بازارها، شناوری بسیار بالایی دارد. وسعت بازار و جمعیت بیشمار معامله‌گران آن باعث حجم عظیمی از معاملات می‌شود.

این ویژگی باعث می‌شود معامله‌گران بتوانند در نرخ‌های منصفانه ‌ای به بازار ورود کنند و یا از آن خارج شوند. همچنین شناوری بالای ارزهای اصلی، پایداری نرخ آن‌ها را تضمین می‌کند.

هزینه پایین معاملات: یکی از مهمترین اختلافات بین فارکس و دیگر بازارها این است که فارکس هزینه‌های کمی دارد. اکثر حساب‌های فارکسی بدون پرداخت حق کمیسیون یا هزینه‌ای برای داده‌های قیمت کار می‌کنند.

اختلاف بین نرخ‌های Bid و Ask یا اسپرد (شکاف قیمتی) که در واقع هزینه معاملات است، کاملا واضح و مشخص است. در حالیکه در سایر بازارها باید علاوه بر اسپرد، حق کمیسیون نیز به کارگزارها پرداخت شود. همچنین کارگزارهای فارکس به عنوان خدمات رایگان، ابزارهای معاملاتی و اطلاعاتی در خصوص بازار نیز ارائه می‌دهند.

معامله با مارجین بازار فارکس بیشترین سطح اهرم را در اختیار می‌گذارد. اهرم باعث می‌شود مشتری‌ها قادر باشند بسیار بیشتر از حد موجودی حساب خود معامله کنند. گاهی اوقات حجم معاملات به ۵۰۰ برابر موجودی واقعی حساب می‎‌رسد.

این ویژگی در دیگر بازارها وجود ندارد و باید مبالغ زیادی واریز کنید تا بتوانید کار خود را شروع کنید. معامله کردن در فارکس را می‌توان با حساب‌های کوچکی انجام داد و به همین خاطر این بازار برای همه انواع معامله‌گران در دسترس است.

تکنولوژی پیشرفته: به دلیل حضور جمعیت عظیم معامله‌گران و رقابت تنگاتنگ بین آن‌ها، استفاده از تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است. به واسطه دسترسی گسترده به اینترنت و بسترهای معاملاتی قدرتمندی مانند متاتریدر 5، این بازار مورد توجه بسیاری از معامله‌گران خرد قرار گرفته است.

در واقع آن‌ها حدود ۵ درصد وسعت این بازار را تشکیل می‌دهند. استفاده از نرم‌افزار بسترهای معاملاتی بسیار ساده و آسان است و معامله‌گران می‌توانند با استفاده از تحلیل تکنیکال اندیکاتورها و کمک گرفتن از دیگر ابزارها، در این بازار فعالیت داشته باشند. بعلاوه، جفت‌ارزهای بسیاری برای انتخاب وجود دارند.

زمانی که اختلافات بین معامله کردن در فارکس و دیگر بازارهای مالی را بررسی می‌کنید، لازم است توجه داشته باشید که اگرچه حرفه معامله‌گری در  فارکس ممکن است بسیار سودآور باشد، اما بازار همیشه نوسان دارد. شما باید پیش از هر تصمیمی، درباره عوامل متعدد بنیادی (فاندامنتال) مانند اخبارهای اقتصادی، رویدادهای ژئوپولیتیک (سیاست جغرافیایی) و مدیریت ریسک اطلاعات داشته باشید.

بازار ۲ طرفه: یکی از ویژگی های بسیار جذاب این بازار این است که اگر روند حرکتی را نزولی و به سمت پایین تحلیل و پیش بینی نمودید، ابتدا بفروشید و سپس در قیمت های پایین تر آن را خریداری و از  ما به تفاوت آن سود کسب نمایید.

در سایر بازارها مانند سهام شما تنها در یک جهت، آن هم هنگامی که روند قیمتی سهم صعودی و رو به بالاست می توانید سود کسب نمایید. این یکی از مزیت های کم ریسک بودن این بازار نسبت به بازارهای مالی دیگر است.

بازار کارا و عادلانه: همه اطلاعات و اخبار همزمان و به سرعت در دسترس همگان  قرار می گیرد تا هیچ کس در این بازار از موقعیت و مزیت خاصی نسبت به دیگری برخوردار نباشد.

گستردگی و حضور همه شرکت های مالی در این بازار و نیز عدم وجود اخبار نهانی زمینه سوء استفاده را کاهش داده و بازار ارز را در زمره  یکی از سالم ترین و تحلیل پذیرترین بازارهای مالی دنیا قرار داده است.

امکان تمرین در معاملات آزمایشی: حسابهای مجازی که توسط اکثر کارگزاران به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد دقیقا مانند یک حساب واقعی است و کلیه شرایط بازار و نرخ دهی و نوسانات آن واقعی هستند با این تفاوت که پولی که با آن معامله را انجام می دهید یا سود و ضرری که در انجام معامله پیش می آید، مجازی است. این حسابها اصطلاحا Demo نامیده می شوند .

هزینه های ورود اندک: با داشتن کمترین مقدار دلار آمریکا (امروزه کارگزارانی هستند که حساب هایی با مبالغ بسیار ناچیز و حتی با یک دلار هم اقدام به افتتحاح حساب می کند) و داشتن کامپیوتر و خط اینترنتی مناسب، می توانید در هر لحظه که مایل باشید به خرید و فروش اینترنتی بپردازید.

شرکت در کلاسهای آموزشی و انجام معامله به صورت مجازی و تبحر یافتن در آنها تنها پیش شرط علمی لازم برای ورود به این بازار است و هر کس با هر زمینه شغلی و تخصصی امکان تجارت در این بازار را داراست. آشنایی با کامپیوتر و اینترنت زبان انگلیسی ضروری نیست اما تسلط داشتن در هر کدام طبیعتا مفید و مکمل است.

در دسترس بودن خدمات تحلیلی، پیش بینی: پویایی و نقدینگی بالای بازار سرمایه گذاران زیادی را هر روزه به سمت خود جلب می نماید. بانکها  و موسسات معتبر مالی همواره تحلیل ها و پیش بینی های خود را از تحولات و وقایع مهم دنیا و تاثیرگذاری آن بر بازار ارز به صورت روزانه در اختیار معامله گران قرار می دهند.

 امنیت، ضمانت: تضمین اصل سرمایه و دارایی، مهمترین لازمه سرمایه گذاری است. در بازار ارز این مهم با توجه به اعتبار و ضمانتهای ارائه شده توسط بانکهای پشتیبانی کننده بازار تحت شرایط مختلف صورت  می گیرد.

 قوانین انعطاف پذیر سیستم معاملاتی:  انجام یک معامله در بازار ارز می تواند به صلاحدید معامله گر از قبل برای قیمت خاصی تعیین شود، به این ترتیب هر کس می تواند برای فعالیتها و معاملات آینده خود از قبل برنامه ریزی داشته باشد. در صورتی که شخص پیش بینی خاصی در این زمینه داشته باشد، می تواند با گذاردن فرمان(دستور) بر سیستم معاملاتی خرید یا فروش خود را انجام داده و لزوما حضور شخص در بازار در لحظه انجام معامله ضروری نیست.

روندهای تحلیل پذیر و متناوب: هر ارز در مسیرهای خاصی نوسان می کند که تا محدوده زمانی نسبتا طولانی می تواند به این ترتیب تکرار شود. به علت پویایی و کارایی بالای این بازار تلفیقی از تحلیل های تکنیکی و بنیادی موقعیت های سودآوری مناسبی را برای معامله گران و مدیران سرمایه ایجاد می کند.

لوریج در معاملات فارکس

لوریج توانایی استفاده از سرمایه‌های کوچک برای انجام معاملات بزرگ را فراهم می‌کند. لوریج واقعاً می‌تواند در دنیای معاملات کاربرد بسیار مفیدی داشته باشد، در حالی که همیشه باید با احتیاط از آن استفاده کرد. درکل لوریج ابزاری است که بسیاری از معامله‌گران برای افزایش بازده معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. در واقع ، اهرم معاملاتی غالباً به عنوان کلید موفقیت در معاملات مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما چگونه کار می کند و چرا این برای کسانی که به دنبال سود های بالا هستند کارایی دارد؟

بیایید عمیق تر بررسی کنیم. چه فرد تازه وارد یا یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید، همه اشکال معامله‌گری به مدیریت ریسک دقیق و اجرای هوشمندانه معاملات نیازمند است.

استفاده از لوریج در معاملات دقیقاً چیست؟

به عبارت ساده، لوریج یا همان اهرم معاملاتی به شما این امکان را می‌دهد که با چندین برابر موجودی خود وارد معامله شوید و میزان ارائه لوریج در بروکرهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر شما حین افتتاح حساب معاملاتی لوریج  1:50 را انتخاب کنید، بدین معنی است که برای هر 1 دلار که در حساب خود دارید، می‌توانید معامله ای را به ارزش 50 دلار انجام دهید. بنابراین ، اگر مبلغ 500 دلار واریز کرده باشید، می‌توانید با مبلغ معادل 25000 دلار وارد معامله شوید.

لازم به ذکر است که لوریج در بروکر آمارکتس تا 1:1000 قابل ارتقا می‌باشد

وارد شدن در موقعیت‌های معاملاتی زیاد در بازار می‌تواند تمرکز شما را برهم زند، به همین دلیل است که لوریج اغلب شمشیر دو لبه محسوب می‌شود. اما در صورت استفاده مؤثر، اهرم معاملاتی می‌تواند کلید موفقیت در معاملات باشد.

مزایای اصلی لوریج چیست؟

افزایش سود: نقش اصلی لوریج افزایش سود شما در هر معامله است. در حالی که با سرمایه گذاری بیشتر می توان همین نتیجه را بدست آورد، بسیاری از معامله گران فقط می‌توانند بدون استفاده از لوریج، سودهای خوبی را بسازند.

در حالی که معامله گران مبتدی ممکن است ترجیح دهند که سطح پایین لوریج‌هایی مانند 1:5 یا 1:10 را قبول کنند تا عملکرد خود را بسنجند، برخی دیگر ممکن است تصمیم بگیرند نسبت را بالا بگیرند. بیایید به یک مثال نگاه کنیم. معامله گر دارای حساب با 10،000 دلار موجودی است. تصمیم می‌گیرد از اهرم 1:50 استفاده کند و این بدان معنی است که می‌تواند با 500،000 دلار موجودی وارد معامله شود. این موجودی برابر با 5 لات استاندارد در بازار فارکس است که هر لات استاندارد برابر با 100000 دلار می‌باشد. تغییر قیمت یک جفت ارز با هر حرکت یک پیپ در یک لات استاندارد برابر با 10 دلار سود می‌شود، البته باید ارزش پیپ هر جفت ارز را نیز در نظر گرفت. اگر معامله‌گر با 5 لات استاندارد وارد معامله شود و قیمت 50 پیپ هم جهت با معامله وی حرکت کند، او 2500 دلار سود کسب می‌کند و اگر همین 50 پیپ در خلاف جهت معامله حرکت کند، حساب شامل 2500 زیان می‌شود.

نوسانات قیمت: لوریج کمک می‌کند تا در نوسانات پایین قیمت نیز بتوانید سود قابل توجهی بدست آورید. معاملات با استفاده از لوریج می‌تواند معامله‌گران را حتی در کوچکترین نوسانات قیمت به سودهی برساند. دلیل این امر این است که لوریج پتانسیل دارد سودهای بیشتری را در معاملات کوچکتر به دست آورد.

برای نتیجه گیری، وقتی اهرم معاملاتی برای شما کار می‌کند، می‌تواند واقعاً برای شما مؤثر باشد. البته با رعایت استراتژی‌های مدیریت ریسک برای جلوگیری از ضرر به همان اندازه نیز ضروری است.

نحوه فعالیت بروکرها در بازار فارکس: چشم انداز مالی در اروپا به شدت اداره می‌شود و محدودیت‌های زیادی را برای بروکرها و معامله‌گران ایجاد کرده است. فارکس در سالهای اخیر تحت تأثیر فشار اهرم ESMA قرار گرفته است.

برای بسیاری از معامله گران، انتقال به یک بروکر غیر اتحادیه اروپا جذابیت گسترده ای دارد، خصوصاً به دلیل مقررات جدید ESMA که در سال 2019 معرفی شد.

  • معاملات در بروکرهای فارکس اتحادیه اروپا، حداکثر با لوریج 1:30 انجام می‌شود.
  • طلا ، شاخص ها و CFD اکنون با حداکثر لوریج 1:20 همراه هستند.
  • CFD های نفت خام دارای حداکثر لوریج 1:10 هستند.
  • برخی سهام ها دارای حداکثر لوریج 1:5 می‌باشند.

در حالی که ESMA توجه خود را به ایمنی معامله گران معطوف کرده است، قوانین جدید باعث می‌شود تا معامله گران از مزایای بالایی بهره ببرند و معامله بالقوه ناشی از نوسانات پایین بازار را استفاده کنند. در مواقع نوسانات کم، اغلب از لوریج بالا به منظور حداکثر رساندن سود فقط با حرکت چند پیپ استفاده می‌شود.

البته معاملات همواره با ریسک همراه است و استراتژی‌های هوشمندانه مدیریت ریسک برای کاهش ضرر لازم است. اما معامله گرانی که از تصمیم گیری‌های محاسبه شده خودشان قدردانی می‌کنند، اکنون به دنبال گزینه‌های دیگری در خارج از اتحادیه اروپا هستند.

اساساً ، مقررات ESMA معامله گرانی را با سرمایه اندک از اکوسیستم اروپا حذف می‌کند. اما از آنجا که قوانین جدید نمی‌توانند نیاز معامله گر برای نظارت بر بازار را سرکوب کند، آنها به سادگی حساب خود را به بروکرهای دیگر منتقل می‌کنند که هنوز لوریج‌های بالا ارائه می‌دهند.

از زمان معرفی ESMA ، چشم انداز مالی شروع به تغییر قابل توجهی کرده است. نه تنها معامله گران به دنبال گزینه های جدید به دور از محدودیت‌های اتحادیه اروپا هستند، بلکه کارگزاران نیز در حال حرکت به خارج از کشور هستند و متقاضی مجوزهای خارج از اتحادیه اروپا هستند.

این امکان برای آنها فراهم است تا همچنان به خدماتی که معامله گران از آن استفاده می‌کنند، از جمله ترکیبی از گسترش گسترده و سطح بالای لوریج استفاده کنند. کارگزارانی که به دنبال حفظ مشتری و جلب رضایت آن‌ها هستند در خارج از اتحادیه اروپا مجوز می‌گیرند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند و افرادی را که به دنبال گزینه های انعطاف پذیر لوریج در معاملات هستند را به شعب غیر اتحادیه اروپا منتقل می‌کنند.

معاملات در بروکرهای اتحادیه اروپا برای چه کسانی جذاب است؟

در اصل، معاملات در اتحادیه اروپا بیشتر مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بزرگ است که شاید نیازی به استفاده از اهرم‌های معاملاتی بالا به عنوان افرادی که سرمایه کمتری در حساب های خود دارند، نیست.

این یک تغییر واضح است، به همین دلیل کارگزاران برای دوری از مقررات مبتنی بر اتحادیه اروپا  شعب دیگر در کشورهای مختلف ثبت می‌کنند تا بتوانند خدمات خود را به تمامی معامله‌گران ارائه دهند.

نتیجه گیری

به‌طورکلی معاملات در بازارهای مالی، به‌خصوص فارکس، ریسک‌ها،مزایا و معایب خود را دارد. مزایایی مانند نقدشوندگی بالا، امکان استفاده از اهرم معاملاتی و باز بودن همیشگی بازار باعث شده برخی از سرمایه‌گذاران به این بازار علاقه‌مند شوند. 

حتماً به خاطر داشته باشد قبل از اقدام به انجام هر معامله‌ای می‌بایست نسبت به تعیین حد سود و زیان و محاسبه سود به زیان (risk/reward) اقدام نموده و با توجه به میزان دارایی حساب معاملاتی خود، حجم مناسب معاملاتی خود را انتخاب نمایید.

لذا درصورتی‌که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارید حتماً می‌بایست با مازاد سرمایه خود در این بازار سرمایه‌گذاری نموده تا در صورت متحمل شدن زیان با مشکلی روبرو نشوید و صرفاً آن را تجربه‌ای در مسیر پرپیچ‌وخم دنیای معامله‌گری و سرمایه‌گذاری قلمداد کنید تا بتوانید با طراحی استراتژی معاملاتی مناسب و کسب تجربه در این مسیر موفق گردید.

26 پاسخ

    1. بله فارکس یکی از امن ترین نوع سرمایه گذاری هاست که با آموزش صحیح می تونید امنیت سرمایه گذاری داشته باشید.

    1. مجموعه سهامیر ارائه دهنده خدمات آموزشی فارکس و پرایس اکشن نوین که تمام موارد بازارهای سرمایه را در سطوح بالایی آموزش می دهد و سودآوری را برای شما آسان می کند.

    1. سلام میزان سودآوری بستگی به نوع آموزش و مهارت شما دارد. اما به دلیل دو طرفه بودن بازار فارکس میزان سود دهی بازار فارکس از دیگر بازارها بیشتر است

    1. بله، اما با آموزش صحیح فارکس و مدیریت سرمایه حرفه ای توسط مجموعه سهامیر که به صورت کاملا پیشرفته ارائه می شود خطر سرمایه گذاری در فارکس به صفر می رسد

    1. شما تا 100 درصد سرماتون رو میتونید ریسک کنید ولی اگر مدیریت سرمایه رو رعایت کنید شما نهایت ریسکتون 1 درصد سرمایتون هست و هیچ بحثی ذزاین نوع ریسک نیست.

    1. بله. اگر استراتژی مناسب و درست و مدیریت سرمایه صحیح داشته باشید به هیچ وجه شما کال مارجین نخواهی شد.

    1. خیر شما اگر بهترین در رشته خود باشید امکان موفق شدن شما در فارکس کم است . مگر اینکه شما با تلاش و زمان زیاد به این موفقیت برسید.

    1. بله . فارکس یکی از بهترین شغلهای دنیااست و شما میتونید با روش های ساده و مدیریت سرمایه از فارکس درامد زیادی بدست بیاورید.

    1. معمولاً بروکر ها روش های مختلفی را برای نقل و انتقالات پول به مشتریان خود ارایه می نماید. از طریق حواله های مستقیم بانکی (سوئیف) ، بانک های مجازی معتبر ، یا کارت های بانکی یا درخواست از طریق نمایندگی ها از جمله این روشها هستند.

    1. Trailing Stop – لگاریتم کنترل انجام درخواست‌های Stop Loss است و به صورت زیر کار می‌کند:
      اگر سود معامله باز بیشتر از سطح Trailing Stop نشده باشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
      هر زمانی که درآمد معامله بیشتر از سطح Trailing Stop شود. به سرور درخواست Stop Loss برای فاصله بین Trailing Stop و قیمت کنونی ارسال خواهد شد.هر زمانی که نرخ درخواست Stop Loss بیشتر از میزان Trailing Stop دریافت شود. به سرور درخواستی برای تغییر این میزان فرستاده خواهد شد تا Stop Loss بین سطح نرخ کنونی و Trailing Stop باشد.

    1. در صورتی که حساب خود را به تازگی افتتاح کرده اید، اگر حساب خود را به میزان حداقل لازم برای فعالسازی، شارژ کنید، حساب شما به طور اتوماتیک فعال خواهد شد.‎
      در صورتی که بعد از شارژ حساب خود، امکان ورود به متاتریدر با این شماره حساب را نداشته اید از طریق تماس با پشتیبانی بروکر، از آنها درخواست کنید که حساب شما را فعال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (معاملات در بازار فارکس)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .