🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

بازیگران سهم به چه کسی گفته می شود

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

بازیگران هر سهم دارای سرمایه زیادی هستند و می‌توانند در میزان عرضه و تقاضای هر سهم نقشی تعیین کننده داشته باشند و کنترل صفوف خرید و فروش سهم را در دست گیرند

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

بازیگران سهم به چه کسی گفته می شود سهامیـــــــــر

بازیگران سهم به چه کسی گفته می شود

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

بازیگران سهم به چه کسی گفته می شود

بازیگران هر سهم دارای سرمایه زیادی هستند و می‌توانند در میزان عرضه و تقاضای هر سهم نقشی تعیین کننده داشته باشند و کنترل صفوف خرید و فروش سهم را در دست گیرند

مقدمه

مقدمه

اگر به تازگی وارد بازار سرمایه شده اید، حتما اصطلاح بازیگر سهام به گوش تان خورده است اما به احتمال زیاد اطلاعات زیادی درمورد آن ندارید. 

در واقع شناخت بازیگر هر سهم و بو بردن از ردپای معاملات آن ها، امری دشوار است که افراد خبره و حرفه ای بازار می توانند تا حدودی ردپای آن ها را در سهم حس کنند.

در این گزارش سهامیر سعی داریم یاد بگیریم که اصطلاح بازیگر سهام، به چه فرد یا افرادی گفته می شود و درمورد نحوه فعالیت آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم. پس با ما همراه باشید.

در بازار سرمایه، روزانه افراد زیادی مشغول معاملات و خرید و فروش سهام هستند. همه این افراد با طی کردن یک سری مراحل اداری و ثبت نام و اخد کد بورسی، پا در عرصه بازار سرمایه نهاده اند.

اگر نگاهی به آمارهای روزانه ورود پول به بازار سرمایه در روزهای اخیر بیندازیم، مشاهده می کنیم که روند ورود پول به بازار بورس، همچنان پر رونق است و در یکی دو سال گذشته، مردم توجه ویژه ای به بازار سرمایه در مقایسه با بازار های ارز، سکه، طلا، خودرو و… داشته اند.

در رابطه با بازیگران هر سهم در بازار بورس، مطلبی که شاید بارها شنیده اید اما اطلاعات کافی درمورد آن ندارید؛ ولی قبل از شناخت بازیگر سهام، ابتدا لازم است بدانیم که سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی به چه کسانی گفته می شود و نحوه فعالیت و عملکرد آن ها چگونه است.

سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی

سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی

 سهامداران حقیقی، افرادی مثل من و شما هستیم که پس از ثبت نام و طی کردن مراحل مربوطه و صدور کد بورسی، با توجه به توان مالی خود به بازار بورس وارد شده و در جهت منافع شخصی، اقدام به خرید و فروش سهام می کنیم. 

همچنین، سهامداران حقیقی، افرادی با دید کوتاه مدتی و یا میان مدتی هستند که اخبار و شایعاتی که حوالی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد، بر روی آن ها و عملکردشان به سرعت تاثیر می گذارد؛ تا حدودی افرادی هیجانی هستند و درصدی از آن ها نیز در حد و اندازه کافی، آموزش ندیده اند.

همچنین سهامداران حقوقی، گروهی از افراد حقیقی هستند که در کنار هم، یک شخصیت حقوقی مستقل همانند شرکت ‌ها، نهادها و سازمان ‌ها را ایجاد می‌کنند.

پس در واقع سهامدار حقوقی، یک شرکت و سازمان است که پس از طی کردن مراحل قانونی، به چنین جایگاهی رسیده است. پس با این حساب سهامدار حقوقی، یک سازمان است که متشکل از هیئت مدیره، مدیر عامل و… خواهد بود که دارای شماره ثبت، نام تجاری، کد شناسایی، تاریخ ثبت، کد اقتصادی، موضوع کسب و کار یا فعالیت و… میباشد.

سهامداران حقوقی دیدگاهی متفاوت نسبت به سهامداران حقیقی دارند. این سرمایه ‌گذاران چون برای یک شرکت یا موسسه خاص، خرید و فروش می‌کنند، باید متناسب با استراتژی هیئت مدیره دست به خرید یا فروش سهام بزنند. 

سهامداران حقوقی معمولا دیدگاه بلند ‌مدتی دارند و حجم زیادی از سرمایه را وارد بازار می‌کنند. این سهامداران معمولا سهام شرکت ها را در حجم های بالا خریداری می کنند و فعالیت های آن ها اغلب به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی جهت حرکتی و روند قیمتی سهام تاثیرات فراوانی دارد.

بازیگر سهام چه کسی است؟

بازیگر سهام چه کسی است؟

در بازار بورس ایران، معمولا هر سهم بازیگر یا بازیگران خاص خود را دارد که این بازیگران می‌توانند افراد حقیقی یا افراد حقوقی باشند. بازیگران هر سهم دارای سرمایه زیادی هستند و می‌توانند در میزان عرضه و تقاضای هر سهم نقشی تعیین کننده داشته باشند و کنترل صفوف خرید و فروش سهم را به طور کلی در دست گیرند و در اکثر تحرکات سهم ردپای آن ها مشاهده میشود.

در برخی مواقع با توجه به شرایط و اوضاع حاکم بر بازار، با سرمایه هنگفت خود تصمیم به ورود در یک سهم می‌گیرند و در همان موقع، افراد فکر میکنند که پول هوشمند به سهم وارد شده و تقاضا در سهم افزایش پیدا می‌کند؛ سپس قیمت سهم بالا رفته، در نهایت پس از مدتی با یک سود تپل از سهم خارج می‌شوند.

ورود پول به سهم معمولا به صورت یک روز یا دو روز اتفاق نمی افتد و ممکن است هفته‌ ها و یا ماه ها طول بکشد؛ باید در نظر داشته باشیم که بازیگران سهم برخلاف سهامداران معمولی، افرادی کاملا صبور هستند.

اصلی‌ترین وظایف و اهداف بازیگر یا بازیگردان سهام (مارکت میکر)

  • افزایش نقدشوندگی و وجود عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار
  • کنترل قیمت ورقه بهادار در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید
  • کاهش هزینه‌های معاملاتی از طریق کاهش شکاف قیمتی خرید و فروش

حقوق و مسئولیت‌های بازارگردان‌ در بازارهای مختلف متفاوت است و به نوع بازار (کالا، اوراق بهادار، آتی و…) نیز بستگی دارد.

رایج‌ترین نوع بازارگردان‌، کارگزاری‌ها یا شرکت‌هایی هستند که برای افزایش نقدشوندگی و معاملات یک اوراق بهادار، اقدام به خرید و فروش در آن نماد می‌کنند.

چگونه بازارگردان‌ها معاملات را تسهیل می‌کنند

بازارگردان‌ها حجم زیادی از اوراق بهادار در اختیار دارند و می‌توانند مقدار زیادی از سفارشات را در بازارهای مالی انجام دهند. این سفارشات هم می‌توانند سفارشات خرید و هم فروش باشند که در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتند. اساسا، بازارگردان‌ها همواره طرف مقابل حجم معاملات سرمایه‌گذار را می‌گیرند.

برای مثال، اگر سرمایه‌گذاران به دنبال فروش اوراق بهادار باشند، بازارگردان‌ها این اوراق بهادار را خریداری می‌کنند تا زمانی که همه فروشندگان تامین شوند و برعکس، اگر سرمایه‌گذاران اوراق بهاداری را خریداری کنند، بازارگردان‌ها این اوراق بهادار را به فروش می‌رسانند تا تمام سفارشات پر شود.

بنابراین، بازارگردان‌ها، عرضه و تقاضا را در بازارهای مالی تامین می‌کنند و اوراق بهادار (مثلا سهام) را در بین فروشندگان و خریداران دست به دست می‌نمایند.

عوامل تاثیرگذار بر فعالیت بازار گردان‌ها

عوامل تاثیرگذار بر فعالیت بازار گردان‌ها

1 – عرض بازار: وجود جریان مستمر دوسویه سفارشات خرید و فروش سهام و به عبارتی حضور تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان در قیمت تعادلی (ارزش ذاتی) مبین میزان عرض بازار سرمایه است. 

به این ترتیب بازار اوراق بهاداری که دارای ویژگی فوق باشد را «نقد شونده» نیز می‌نامند. بازارگردان‌ها در چنین بازاری با تفاضل (سود) اندک نیز حاضر به فعالیت هستند.

2 – عمق بازار: وجود جریان پیوسته سفارشات خرید و فروش در قیمت‌های بالاتر و پایین تر از قیمت تعادلی را عمق بازار می‌نامند. به این معنی که منحنی عرضه و تقاضا حول ارزش بازار دارایی مالی، کاملاً کشش پذیر و پیوسته است.

در چنین شرایطی با بروز عدم تعادل ناگهانی میان سفارشات عرضه و تقاضا، قیمت دارایی مالی اندکی تغییر یافته و مجدداً وضعیت تعادل حاصل خواهد شد. به این ترتیب حتی منحنی تغییرات قیمت نیز در بازار با ژرفای کافی، پیوسته خواهد بود.

بازارگردان‌ها در بازارهای با ژرفای زیاد با کمترین تفاضل قیمت خرید و فروش نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد. در صورتی که در بازار کم عرض و کم عمق که منحنی عرضه و تقاضا اوراق بهادار گسسته و کم کشش است همواره میزان تفاضل چشمگیر خواهد بود.

در چنین بازاری فعالیت بازارگردان‌ها در مقایسه با هزینه‌هایی که بر بازار وارد می‌آورند به گونه‌ای است که از جذابیت حضور آنان به شدت کاسته می‌شود.

3 – نسبت سرمایه‌گذاران اطلاعات مدار به نقدینه مدار: سرمایه‌گذارانی که در بازار مشارکت دارند در دو طبقه جای می‌گیرند.

گروهی از آنان مازاد منابع مالی داشته و درپی سرمایه گذاری این منابع هستند. گروه دیگر شامل سرمایه‌گذارانی هستند که اعتقاد دارند بیش از سایرین نسبت به اوراق بهادار یک شرکت خاص، اطلاعات در اختیار دارند. به این ترتیب آنان با اتکا به اطلاعات خود به ارزیابی قیمت اوراق بهادار می‌پردازند و نسبت به خرید یا فروش اوراق اقدام می‌کنند.

بازارگردان‌ها چگونه سود می‌کنند؟

بازارگردان‌ها چگونه سود می‌کنند؟

تمام بازارگردان‌ها به دلیل ریسک نگه داشتن دارایی، سود یا دستمزد دریافت می‌کنند. خطری که بازارگردان‌ها با آن مواجه هستند، کاهش ارزش یک اوراق بهادار پس از خرید از فروشنده و قبل از فروش به یک خریدار است.

در برخی بازارهای خارجی، بازارگردان‌ها برای هر اوراق بهاداری که پوشش می‌دهند، اسپرد (spread) مطالبه می‌کنند. این به عنوان شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (bid-ask spread) شناخته می‌شود و در معاملات مالی بسیار رایج است.

در بورس تهران، بازارگردان‌ها با انعقاد قرارداد، کارمزد مشخصی برای فعالیت خود دریافت می‌کنند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

همراهان سهامیر در این گزارش هم سعی شد تا حدودی تعریف بازیگر سهام را بشناسیم و بدانیم فعالیت آن ها چگونه است. البته با توجه به صبری که بازیگران سهام دارند، پیدا کردن ردپای آن ها در هر نمادی کاری سخت و مشکل است، اما اگر با بازیگر یا بازیگران سهم همراه شویم، نه تنها ضرر نخواهیم کرد بلکه سودهای خیلی خوبی نصیب مان خواهد شد.

همواره در پایان گزارش های مجموعه سهامیر، بارها از حضور شریف تان خواسته ایم که یادگیری و آموزش بازار بورس را جدی بگیرید تا نه تنها ضرر نکنید، بلکه به سودهای خوبی برسید.

10 پاسخ

    1. بازیگران هر سهم افراد حقوقی یا حقیقی هستند که سرمایه زیادی دارند و می‌توانند در میزان عرضه و تقاضای هر سهم نقشی تعیین کننده داشته باشند؛

    1. بله البته بیشتر در سهم های کوچیک تاثیر زیادی دارند اما در هرصورت افراد حقیقی هم میتوانند بازیگردان سهم باشند به شرطی که پول زیادی وارد کرده باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (بازیگران سهم به چه کسی گفته می شود)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .