🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

دلایل ورود شرکت‌ها به بورس چیست؟

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

وارد شدن به بورس برای شرکت‌هایی که الزامات لازم برای انجام این کار را دارند، مزیت‌های متعددی دارد؛ مزیت‌هایی که در نهایت منجر به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری آن‌ها خواهد شد.

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

دلایل ورود شرکت‌ها به بورس چیست؟ سهامیـــــــــر

دلایل ورود شرکت‌ها به بورس چیست؟

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

دلایل ورود شرکت‌ها به بورس چیست؟

وارد شدن به بورس برای شرکت‌هایی که الزامات لازم برای انجام این کار را دارند، مزیت‌های متعددی دارد؛ مزیت‌هایی که در نهایت منجر به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری آن‌ها خواهد شد.

دلایل ورود شرکت ها به بورس چیست؟

دلایل ورود شرکت ها به بورس چیست؟

وارد شدن به بورس برای شرکت‌هایی که الزامات لازم برای انجام این کار را دارند، مزیت‌های متعددی دارد؛ مزیت‌هایی که در نهایت منجر به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری آن‌ها خواهد شد.

بورس اوراق بهادار به‌عنوان بازوی اصلی بازار سرمایه علاوه بر تجهیز، جذب و هدایت منابع مالی و هدایت به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا، نقش تأمین مالی بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادی را نیز بر عهده دارد.

پذیرش شركت‌های جدید در بورس ضمن اینکه به توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی کمک می‌کند، گسترش فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی را به‌دنبال داشته و در عین حال مزایای متعددی هم برای شركت‌های پذیرفته‌ شده دارد. 

در ادامه این مطلب از سهامیر به دلایل ورود شرکت ها به یورس اشاره می کنیم: 

سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار

سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار

شرکت‌ها برای گسترش فعالیت خود به منابع مالی جدید نیاز دارند. این منابع مالی معمولاً از طریق استقراض از بانک یا از طریق عرضه سهام تأمین می‌شود. 

تأمین مالی از طریق استقراض مشکلات زیادی دارد؛ اما مزیت پذیرفته شدن شرکت‌ها در بورس، تأمین مالی از طریق عرضه سهام را فراهم می‌کند.

در این روش کافی است شرکتی در بورس پذیرفته شود و برای سرمایه‌گذاران نیز عملکرد و آینده قابل‌قبولی داشته باشد. در این صورت با عرضه سهام جدید شرکت مذکور در بورس، این سهام به‌سرعت به فروش رسیده و تأمین مالی مورد نیاز انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب شرکت نه‌تنها اقساطی را پرداخت نمی‏ کند، بلکه شرکایی به نام سهامداران جدید دارد که در سود و زیان با آن سهیم می ‏شوند.

استفاده از معافیت‌های مالیاتی

استفاده از معافیت‌های مالیاتی

به دلیل نقش بورس در رونق اقتصادی، قوانین و مقررات متنوعی برای آن در نظر گرفته‌ شده که یکی از آن‌ها معافیت مالیاتی برای شرکت‏ های بورسی است. 

در واقع شرکت‌هایی که سهامشان در بورس خرید و فروش می‌شود کمتر از سایر شرکت‌ها مالیات می‏ پردازند. به این ترتیب هزینه آن‌ها کاهش و سودشان افزایش پیدا می‏کند. این مزیت سبب تلاش شرکت‌ها جهت کسب شرایط لازم برای حضور در بورس بکوشند.

گفتنی است مالیات شرکت‌های غیر بورسی بر مبنای ۲۵ درصد محاسبه می‌شود، اما شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته می‌شوند، به ترتیب ۱۰ درصد و ۵ درصد از تخفیف مالیاتی تشویقی برخوردار شده و مالیات آن‌ها از ۲۵ درصد به ۲۲.۵ درصد و ۲۳.۷۵ درصد کاهش می‌یابد. 

به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت

به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت

ارزش سهام شركت‌های بورسی و ارزش واقعی آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. قیمت سهام این شركت‌ها هر روز با توجه به وضعیت شركت‌(اوضاع مالی، رشد تولید، كاهش هزینه‌ها، افزایش فروش و برنامه‌های طرح و توسعه) و صنعتی كه شركت در آن قرار دارد، تعیین می‌شود.

 صاحبان سهام نیز از مزیت تعیین روزانه ارزش دارایی‌هایشان، توسط یك بازار رسمی بهره‌مند خواهند شد.

کسب وجهه، اعتبار و اعتماد عمومی

کسب وجهه، اعتبار و اعتماد عمومی

از دیگر مزیت پذیرفته شدن شرکت‌ها در بورس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به هر شرکتی اجازه عرضه سهام در بورس داده نمی‏ شود و شرکت‌ها باید دارای شرایط ویژه‌ای باشند.

برای مثال شرکت باید سهامی عام باشد، طی سه سال گذشته سودآور باشد، مدت مشخصی از زمان فعالیتش گذشته و عملکرد قابل قبولی داشته باشد، حداقل سرمایه معینی داشته باشد و غیره.

چنین شرایطی باعث اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران به شرکت‌های فعال در بورس می‏ شود. این اعتماد است که باعث تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام آن شرکت در بورس و به دنبال آن توسعه شرکت ‏های بورسی می‌شود.

بعلاوه چون شرکت‌های بورسی در مقابل بقیه شرکت‌ها از شفافیت و عملکرد بهتری برخوردارند، نهادهای وام‌دهنده مثل بانک‌ها نیز این شرکت را در اولویت می‏ گذارند.

همچنین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس از شرایط اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مناسب‌تری برخوردارند، زیرا اطلاعات آن‌ها از طریق رسانه و به‌طور مستمر به مردم اعلام می‌شود که این موضوع امتیاز ویژه‌ای است.

افزایش اعتبار داخلی و خارجی و تأمین مالی

افزایش اعتبار داخلی و خارجی و تأمین مالی

شركت‌های بورسی با توجه به معیارها و فرآیند پذیرش (معیارهای سودآوری و ارائه صورت‌های مالی معتبر) و خرید و فروش سهام آن‌ها و در نتیجه تغییر در تركیب سهامداران، اعتبار داخلی و بین‌المللی پیدا می‌كنند.

ارزیابی دائمی عملكرد شركت در بازار و حساسیت فعالان بازار بورس نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های شركت، زمینه‌های اعتبار مذكور را مهیا می‌سازد.

سهولت در استفاده از تسهیلات بانكی و سایر ابزارهای تأمین مالی

سهولت در استفاده از تسهیلات بانكی و سایر ابزارهای تأمین مالی

ازدیگر دلایل ورود شرکت ها به بورس این است که شركت‌های بورسی به دلیل كسب اعتبار و رعایت قوانین و مقررات بازار بورس در چارچوب رعایت اصول و موازین استانداردهای حسابداری و مالی و گام برداشتن در مسیر پویایی، تحول و سودآوری روزافزون، برای استفاده از اعتبارات بانكی از تسهیلات ویژه‌ای برخوردارند.

همچنین سقف تسهیلات بانكی برای شركت‌های پذیرفته‌شده در بورس بیشتر از شركت‌های غیر بورسی است.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

در پایان می توان اینگونه نتیجه گرفت که : 

اکثر شرکت ها با توجه به مزایایی که بورس برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار قرار می دهد تمایل به بورسی شدن دارند.

 همانطور که شاهد هستید در سال ۹۹ دولت تصمیمات جدی برای بورسی شدن شرکت های دولتی گرفته است و بزرگترین آنها یعنی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با نماد شستا در اواخر فروردین ۹۹ عرضه شد و دیگر شرکت های دولتی در حال آماده سازی برای ورود به بورس هستند.

10 پاسخ

  1. آیا بعد از شناسایی زیان شرکتهای بورسی، باز هم امکان ادامه فعالیت آنها در بورس وجو دارد؟ (منظورم برای شرکتهایی است که قبلا پذیرش شده اند)

    1. با سلام
      این مورد خیلی خیلی کم پیش خواهد آمد و یکی از دلایلی که ممکن است اتفاق بیفتد ورشکستگی شرکت است.

  2. یه سئوالی که برام پیش اومد اینه که چرا بعضی از سهم ها شناوری کمتری از اون چیزی که گفته شده دارن؟ مثلا تاپیکو شناوری ش ۸ درصده. یعنی بعد از عرضه شدن سهم دوباره سهام داران اصلی اون رو جمع کردن و شناوری ش کم شده؟

    1. با سلام
      در بعضی از شرکت‌ها، سهامداران عمده تمایلی به فروش سهامشون ندارند و قطعا شناوری سهم پس از مدتی پایین خواهد آمد.

  3. شرکت هایی که وارد بورس میشن سهامی عام هستن . یعنی سرمایه و پول شرکت متعلق به سهام دارانه پس چطور موسسان(مدیران) شرکت سود میکنند؟
    سودی که موسسان شرکت میکنن تو کدوم صورت مالی لحاظ میشه؟

    1. سلام
      تمام شرکتهای سهامی عام بعد از پایان سال مالی، مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار میکنند که در این مجمع ها بعد از تصویب صورتهای مالی، سود بین سهامداران تقسیم میگردد و مبلغ سود به ازای هر برگه سهم مقدار مشخص و یکسانی است.

  4. با سلام اگر بخواهیم سهام به بورس را با سال قبل از آن مقایسه کنیم که چه روندی داشته است معتبرترین سایت چیست؟ قسمت گزارش گیری سایت سازمان بورس و اوراق بهادر چیزی پیدا نکردم

    1. سلام دوست گرامی
      اگر منظور شما روند قیمتی سهام است لازم است در سایت tsetmc.com پس از جستجو کردن نماد مورد نظر به بخش سابقه معاملات آن سهم مراجعه کنید و روند قیمتی آن را از زمان عرضه تا به امروز را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (دلایل ورود شرکت‌ها به بورس چیست؟)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .