🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

ساختار بورس ایران

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

ساختار بورس ایران ساختار مالی كشورها بر دو محور بازار پول و بازار سرمایه قرار دارد. در بیشتر كشورهای توسعه یافته بازار سرمایه در كانون ساختار مالی قرار دارد و

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

ساختار بورس ایران سهامیـــــــــر

ساختار بورس ایران

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

ساختار بورس ایران

ساختار مالی كشورها بر دو محور بازار پول و بازار سرمایه قرار دارد. در بیشتر كشورهای توسعه یافته بازار سرمایه در كانون ساختار مالی قرار دارد و نظام مالی مبتنی بر اوراق بهادار بر این بازار چیره شده است.

یکی از بحث‌هایی که این روزها بسیار داغ و پرطرف‌دار است ، سازمان بورس کالای ایران و سرمایه‌گذاری در بورس است.

بورس اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار نوعی ابزار مالی است که قابل نقل‌ وانتقال است. یعنی به هر نوع مستندی که حقوق مالی قابل‌ ارائه‌ای را به یک مالک تضمین کند، اوراق بهادار گفته می‌شود. اوراق بهادار در بازار سرمایه به سه طبقه کلی تقسیم می شود: اوراق بدهی، اوراق حقوق صاحبان سهم و ابزارهای مشتقه.
بورس اوراق بهادار، یک بازاری است که ارزش افزوده را برای همه کسانی که در اجرای پروژه دخالت دارند به وجود می آورد.

ازجمله ویژگی‌هایی که می توان برای بورس اوراق بهادار اشاره کرد ، منصفانه بودن آن، خود انتظام و شفاف بودن با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان آن است. کارگزاران و معامله‌ گران مختلف، طبق قوانین و مقررات تعیین‌شده ، اوراق بهادار را در بورس اوراق بهادار، خریدوفروش می‌کنند.
یکی از بارزترین مشخصه‌هایی که بازار بورس اوراق بهادار دارد این است که از صاحبان پس‌اندازها و سرمایه‌هایی که در گردش نیست حمایت می‌کند.

در حال حاضر، چهار بورس بزرگ در کشور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند:

بورس اوراق بهادار تهران که در آن سهام شرکت‌ها و اوراق مشارکت ، خریدوفروش می‌شود.

فرا بورس ایران که در آنجا هم سهام شرکت‌هایی که بنا به دلایلی موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند، در آنجا دادوستد می کنند.

بورس کالای ایران که در آن انواع کالاها از جمله محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و… خریدوفروش می‌شود.

بورس انرژی که جدیدن تأسیس ‌شده و در آن، حامل‌های انرژی با محوریت برق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی، خرید و فروش شود.

ساختار تشکیلاتی سازمان بورس ایران

سازمان بورس و بورس اوراق بهادار تهران، یکی از رکن های بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد و با ورود سهام بانک توسعه صنعت و معدن و شرکت نفت پارس، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در حال حاضر بیشتر از ۳۰۰ شرکت از طریق سازمان بورس اوراق بهادار تهران در بازار سرمایه ایران در ۴۰ صنعت مختلف، فعالیت دارند.

قبل از سال 1384، سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران،تنها رکن اجرایی بود که مسئولیت اداره بورس را برعهده داشت و به صورت مستقل فعالیت می کرد. اما اوایل آذر ماه همان سال، قانون جدید بازار اوراق بهادار تصویب شد و ساختار سازمان بورس ایران با تغییراتی به وجود آمد.

 بر اساس قانون جدید، یک نهاد با عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار سبا شکل گرفت تا زیر نظر شورای عالی بورس، وظایف تعیین شده اش را انجام دهد.

ارکان اصلی بورس اوراق بهادار

چهار رکن اساسی برای اداره امور سازمان بورس اوراق بهادار ایران و تهران تعیین‌شده که عبارت‌اند از:
۱- شورای بورس
یکی از اصلی‌ترین ارکان سازمان بورس اوراق بهادار ایران، شورای بورس است. وظیفه ی این رکن تعیین قوانین و مقررات لازم برای انجام معاملات است. هم‌چنین وظیفه ی دیگری که این شورا برعهده دارد نظارت و کنترل صحیح اجرای قوانین و مقررات است.
۲- هیئت پذیرش اوراق بهادار
رکن بعدی، هیئت پذیرش اوراق بهادار نام دارد که وظیفه اصلی آن تصمیم گیری درباره قبول و یا رد کردن اوراق بهادار در بورس است.
۳- سازمان کارگزاران بورس و دبیر کل
سازمان کارگزاران بورس و دبیر کل، وظیفه اش ایجاد تسهیلات لازم جهت انجام معاملات اوراق بهادار مانند: خریدوفروش اوراق بهادار، نظارت بر انجام معاملات مختلف، نظارت بر حسن اجرای امور مربوطه و هم‌چنین نظارت بر رابطه میان مشتریان و کارگزاران است.
۴- هیئت داوری
 وظیفه این نهاد رسیدگی به اختلافات میان کارگزاران مختلف با یکدیگر و هم‌چنین خریداران و فروشندگان اوراق بهادار با کارگزاران را که در اثر معاملات در بورس منشا می‌گیرد است.

نحوه فعالیت كارگزاران در بورس

خرید و فروش اوراق بهادار در بورس توسط كارگزاران بورس انجام می شود. این كارگزاران باید در آخر هر سال صورت حساب عملیات بورس خود را به هیئت مدیره بدهد كه این صورت حساب ها به وسیله حسابرسی معتمد سازمان بورس تایید می شود.

ورود به تالار معاملات فقط برای كارگزاران و مسؤولان سازمان مجاز است و اشخاص دیگر می توانند با اجازه كتبی سازمان وارد تالار شوند. فقط كارگزاران و نمایندگان آنها هستند که در امور مربوط به خرید و فروش سهام در تالار فعالیت می کنند و هر كارگزار ۵ درصد از مبلغ معامله را به عنوان كارمزد از مشتری دریافت می كند. مبلغ کارمزد در هر معامله نباید از ۵۰۰۰ ریال كمتر و از ۳۰ میلیون ریال بیشتر باشد.

كارگزاران می توانند خدمات زیر را از جمله : خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به نمایندگی از طرف اشخاص پذیره نویسی اوراق پذیرفته شده در بورس، اداره امور سرمایه گذاری ها به نمایندگی از طرف اشخاص،  ارائه كمك و راهنمایی به شركت ها به منظور نحوه عرضه سهام آنها برای فروش در بورس اوراق بهادار،
انجام بررسی های مالی، اقتصادی، سرمایه گذاری، ارائه خدمات و مشاوره به سرمایه گذاران ، اقدام به عملیات كارگزاری که نیاز به صدور پروانه كارگزاری دارد و پس از انجام تمام مقررات از سوی هیات مدیره بورس به نام متقاضی صادر خواهد شد را انجام دهند.

مزایای بورس اوراق بهادار برای کشور

ازجمله مزایای بورس اوراق بهادار برای کشور را می‌توان به شکوفایی اقتصاد اشاره کرد. به این صورت که می توان از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده سرمایه‌گذاران و جمع‌آوری آن برای تجهیزات منابع مالی شرکت‌های مختلف، تأمین کرد.
از دیگر مزایای بورس اوراق بهادار می توان به کنترل حجم پول، نقدینگی و تورم از طریق فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت
بورس اوراق بهادار اشاره کرد. هم‌چنین باعث رشد تولید ناخالص ملی می شود و به حفظ تعادل اقتصادی کشور نیز کمک می کند.
یکی از مزیت های دیگر بورس اوراق بهادار افزایش درجه نقد شوندگی ثروت افراد می تواند باشد.

مزایای بورس اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران

بورس اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران هم مزایایی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.
یکی از مزیت های بورس اوراق بهادار برای افراد سرمایه‌گذار، کسب بازدهی هست.
از آنجایی‌ که تمام اطلاعات در این بورس کاملاً شفاف هستند، گزینه مطمئنی برای سرمایه‌گذاری افراد سرمایه‌گذار به شمار می‌رود.
نقد شوندگی اوراق بهادار از طریق این بازار، قابلیت بالایی دارد و نقل‌وانتقالات سهام  به‌ راحتی انجام می شود.
هم‌چنین سرمایه‌گذاران مختلف از طریق بورس اوراق بهادار، می توانند که امور یک شرکت را کنترل کنند و در فرآیند تصمیم‌گیری با آنها مشارکت نمایند که این یک مزیت بزرگ برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.
سرمایه‌گذاران مختلف با استفاده از بورس اوراق بهادار،می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره مند شوند.
از دیگر مزایای بورس اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران رسمی و منظم بودن خرید و فروش اوراق بهادار با وجود سیستم ها و شیوه های جدید است.

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (ساختار بورس ایران)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .