🔔 اطلاعیه : برگزاری سمینار بین المللی بازارهای مالی با میزبانی سهامیر و حضورکمپانی HELMEN کانادا و مدیر ارشد FINESENCE اتریش

بازار خرسی در بورس

   امتیاز (13502) 4.9/5   
0 / 5

Your page rank:

بازار خرسی چیست؟ بازار نزولی زمانی اتفاق می افتد که یک بازار افت قیمت طولانی مدت را تجربه کند. معمولاً این حالت شرایطی را توصیف می کند که در آن

مهلت استفاده از کد تخفیف 6% درصدی : 1706
2 دهه تجربه

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

رشته های منعطف

پوشش بیش از 130 رشته تخصصی

رتبه 1 خدمات حرفه ای

کسب رتبه برتر از PPQ

کادر علمی

تیم متخصص و آزموده

پایگاه خبری و اطلاعاتی سهامیــــــــــر

SAHAMIR UNIVERSITY

بازار خرسی در بورس سهامیـــــــــر

بازار خرسی در بورس

واحد خبرگزاری سهامیــــــــــــــــــر

بازار خرسی چیست؟

بازار نزولی زمانی اتفاق می افتد که یک بازار افت قیمت طولانی مدت را تجربه کند. معمولاً این حالت شرایطی را توصیف می کند که در آن قیمت اوراق بهادار 20٪ یا بیشتر از اوج های اخیر در میان بدبینی گسترده و احساسات منفی سرمایه گذاران کاهش پیدا می کند.

بازارهای نزولی معمولا با کاهشی  در یک بازار کلی یا شاخصی مانند S&P 500 همراه هستند، اما اوراق بهادار یا کالاها نیز در یک بازار نزولی ممکن است که در یک دوره زمانی طولانی 20 درصد یا بیشتر افت کنند. معمولا دو ماه یا بیشتر بازارهای نزولی ممکن است با رکودهای عمومی اقتصادی همراه باشد. بازارهای نزولی ممکن است با بازارهای صعودی با روند صعودی مقایسه شوند

قیمت سهام عموماً انعکاس دهنده ی انتظارات اخیر جریان های نقدی و سود شرکت ها است. با کاهش چشم انداز رشد و از بین رفتن انتظارات، قیمت سهام می تواند کاهش یابد. رفتار گله، ترس و عجله برای محافظت از ضررهای منفی می تواند منجر به دوره های طولانی افت قیمت دارایی ها شود.

یکی از تعریف‌های بازار نزولی می‌گوید که بازارها زمانی در محدوده نزولی قرار می‌گیرند که سهام به‌طور متوسط حداقل 20 درصد از بالاترین قیمت خود سقوط کند. اما 20٪ یک عدد دلخواه است، همانطور که کاهش 10٪ یک معیار دلخواه برای اصلاح است. تعریف دیگر از بازار نزولی زمانی است که سرمایه گذاران ریسک گریزتر از ریسک جویی هستند. این نوع بازار نزولی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد زیرا سرمایه‌گذاران از حدس و گمان به نفع شرط‌بندی‌های کسل‌کننده و مطمئن اجتناب می‌کنند.

علل یک بازار نزولی اغلب متفاوت است، اما به طور کلی، اقتصاد ضعیف یا کند ، ترکیدن حباب‌های بازار، بیماری‌های همه‌گیر، جنگ‌ها، بحران‌های ژئوپلیتیک، و تغییرات پارادایم شدید در اقتصاد مانند تغییر به اقتصاد آنلاین، همگی عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد بازار نزولی شود. نشانه های یک اقتصاد ضعیف یا کند معمولاً اشتغال کم، درآمد قابل تصرف کم، بهره وری ضعیف و کاهش سود کسب و کار است. علاوه بر این، هرگونه مداخله دولت در اقتصاد نیز می تواند باعث ایجاد بازار نزولی شود.

برای مثال، تغییر در نرخ مالیات یا نرخ وجوه فدرال ممکن است منجر به یک بازار نزولی شود. به طور مشابه، کاهش یافتن اعتماد سرمایه‌گذاران نیز ممکن است نشانه شروع یک بازار نزولی باشد. زمانی که سرمایه گذاران بر این باورند که چیزی در شرف وقوع است، اقداماتی در این مورد برای جلوگیری از ضرر انجام می دهند، که فروش سهام یکی از این اقدامات از است. 

بازارهای نزولی ممکن است  چندین سال یا فقط چند هفته ادامه داشته باشند. یک بازار خرسی سکولار می‌تواند بین 10 تا 20 سال دوام بیاورد و با بازدهی پایین‌تر از میانگین بر مبنای پایدار مشخص می‌شود. ممکن است در بازارهای سکولار نزولی که سهام یا شاخص‌ها برای مدتی افزایش پیدا می‌کنند، افزایش پیدا کند، اما این افزایش‌ها پایدار نمی‌مانند و قیمت‌ها به سطوح پایین‌تر باز می‌گردند. از سوی دیگر، یک بازار نزولی چرخه ای  می تواند از چند هفته تا چند ماه ادامه یابد.

شاخص‌های اصلی بازار ایالات متحده در 24 دسامبر 2018 به محدوده بازار نزولی نزدیک شده بودند و تنها در مقابل کاهش 20 درصدی سقوط کردند. اخیراً، شاخص‌های اصلی از جمله S &P 500 و میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) بین 11 مارس تا 12 مارس 2020 به شدت در محدوده بازار نزولی سقوط کردند. 3 قبل از آن، آخرین بازار نزولی طولانی مدت در ایالات متحده بین سال 2007 رخ داد. و در سال 2009 در طول بحران مالی  و تقریباً 17 ماه به طول انجامید. S&P 500 در این مدت 50 درصد از ارزش خود را از دست داد. 

در فوریه 2020، سهام جهانی در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا وارد بازار نزولی ناگهانی شد و DJIA را 38 درصد از بالاترین رکورد خود در 12 فوریه (29,568.77) به پایین‌ترین حد در 23 مارس (18,213.65) رساند که کمی بیشتر از آن است. یک ماه. 5 با این حال، هر دو S&P 500 و Nasdaq 100 تا آگوست 2020 به بالاترین حد خود دست یافتند.

مراحل یک بازار خرسی

بازارهای خرسی چهار فاز مختلف دارند.

  1. فاز اول : که این فاز معمولا با قیمت های بالا و احساسات بالای سرمایه گذار مشخص می شود. در پایان این مرحله، سرمایه گذاران شروع به خارج شدن از بازار و کسب سود می کنند.
  2. در مرحله دوم یا فاز دوم، قیمت سهام شروع به کاهش شدید می‌کند. فعالیت‌های تجاری و سود شرکت‌ها نیز شروع به کاهش می‌کنند و شاخص‌های اقتصادی که شاید زمانی مثبت بوده‌اند، شروع می کنند به رفتن به پایین‌تر از حد متوسط خود. برخی از سرمایه گذاران با شروع کاهش در این مرحله شروع به وحشت می کنند. که به عنوان کاپیتولاسیون یاد می شود.
  3. فاز سوم نشان دهنده ی این است که سفته بازان شروع به ورود به بازار کرده و در نتیجه برخی قیمت ها و حجم معاملات را افزایش می دهند.
  4. در فاز چهارم و آخرین مرحله، کاهش قیمت سهام ادامه دارد، اما به صورت کند. از آنجایی که قیمت‌های پایین و اخبار خوب دوباره شروع به جذب سرمایه‌گذاران می‌کنند، بازارهای نزولی به سمت بازارهای صعودی منتهی می‌شوند.

بازارهای خرسی در مقابل اصلاحات

بازار نزولی را نباید با اصلاح اشتباه بگیریم، چون بازار نزولی یک روند کوتاه مدت است که کمتر از دو ماه طول می کشد. در حالی که اصلاحات زمان بیشتری را برای سرمایه گذاران ارزشی فراهم می کند تا نقطه ورود خود به بازارهای سهام را پیدا کنند، بازارهای نزولی خیلی کم نقاط ورود مناسبی را ارائه می دهند. این مانع به این دلیل است که تعیین کف بازار نزولی تقریبا غیرممکن است. تلاش برای جبران زیان‌ها می‌تواند یک نبرد دشوار باشد، مگر اینکه سرمایه‌گذاران کوتاه‌فروش باشند یا از استراتژی‌های دیگری برای کسب سود در بازارهای در حال سقوط استفاده کنند.

بین سال‌های 1900 تا 2018، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) تقریباً 33 بازار نزولی داشت که به طور میانگین هر سه سال یک بازار بود. 7 یکی از برجسته ترین بازارهای نزولی در تاریخ اخیر، مصادف با بحران مالی جهانی بود که بین اکتبر 2007 و مارس 2009 رخ داد. در آن زمان، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) 54 درصد کاهش یافت. 4 همه‌گیری جهانی COVID-19 باعث ایجاد جدیدترین بازار نزولی در سال 2020 برای S&P 500 و DJIA شد. Nasdaq Composite اخیراً در مارس 2022 به دلیل ترس از جنگ در اوکراین، تحریم های اقتصادی علیه روسیه و تورم بالا وارد بازار نزولی شد. 

فروش کوتاه در بازارهای خرسی

سرمایه گذاران می توانند با فروش کوتاه مدت در بازار نزولی سود کسب کنند . این تکنیک شامل فروش سهام قرض گرفته شده و بازخرید آنها با قیمت های پایین تر است. این یک تجارت بسیار پرخطر است و در صورت عدم موفقیت می تواند ضررهای سنگینی را به همراه داشته باشد. یک فروشنده کوتاه مدت باید قبل از ثبت سفارش فروش کوتاه، سهام را از یک کارگزار قرض بگیرد. مبلغ سود و زیان فروشنده کوتاه مدت، تفاوت بین قیمتی است که سهام در آن فروخته شده و قیمتی که در آن سهام بازخرید شده است، که تحت عنوان “پوشیده” نامیده می شود.

به عنوان مثال، یک سرمایه گذار ۱۰۰ سهم از یک سهام را به قیمت ۹۴ دلار کوتاه می کند. قیمت سقوط می کند و سهام 84 دلار پوشش داده می شود. سرمایه گذار سود 10 در 100 = 1000 دلار به جیب می زند. اگر سهام به طور غیرمنتظره ای بالاتر معامله شود، سرمایه گذار مجبور می شود سهام را با قیمت ممتاز بازخرید کند که باعث زیان سنگین می شود. 

نمونه های واقعی از بازارهای خرسی

بحران نکول وام مسکن مسکن در اکتبر 2007 با بازار سهام مواجه شد. در آن زمان، S&P 500 در 9 اکتبر 2007 به بالاترین سطح 1565.15 رسیده بود. و پیامدهای نکول وام مسکن مسکن بر اقتصاد کلی مشخص شد. 10 شاخص‌های اصلی بازار ایالات متحده در 24 دسامبر 2018 دوباره به محدوده بازار نزولی نزدیک شده بودند و فقط در مقابل کاهش 20 درصدی سقوط کردند. 

اخیراً، میانگین صنعتی داوجونز در 11 مارس 2020 وارد بازار نزولی شد و S&P 500 در 12 مارس 2020 وارد بازار نزولی شد . 2009. با شروع همه‌گیری COVID-19، که با خود قرنطینه‌های گسترده و ترس از کاهش تقاضای مصرف‌کننده را به همراه داشت، سهام کاهش یافت. در این دوره، داوجونز در عرض چند هفته به شدت از بالاترین سطح تاریخ نزدیک به 30000 به کمتر از 19000 سقوط کرد. از 19 فوریه تا 23 مارس، S&P 500 34 درصد کاهش یافت. 

نمونه‌های دیگر عبارتند از پیامدهای ترکیدن حباب دات کام در مارس 2000، که تقریباً 49 درصد از ارزش S&P 500 را از بین برد و تا اکتبر 2002 ادامه داشت.  رکود بزرگ که با سقوط بازار سهام در 28-29 اکتبر 1929 آغاز شد.

 

مقالات علمی و اخبار اقتصادی به گزارش پایگاه خبری سهامیر : (بازار خرسی در بورس)
این خبر در پایگاه و ارشیو حقوقی و اقتصادی سهامیر ثبت شد.

آخرین اخبــــــــــــــــــار و مقالات:

جدول محتــــــــــــــوا :

پاسخگویــــــــــــــــــــــــــــــی به سوالات متداول

SAHAMIR UNIVERSITY

مرکز آموزش عالی سهامیر سهامیـــــــــر

مرکز آموزش عالی سهامیر چه خدماتی را به مخاطبان خود ارائه میدهد؟

خدمات مجموعه سهامیر در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری دوره های آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری

2- طراحی و پیاده سازی معاملات الگوریتمی

3- صدور گواهینامه بین المللی بازارهای مالی از موسسات معتبر دنیا

4- تدوین پکیج های آموزشی حرفه ای

چطور میتوانیم با مجموعه سهامیر تماس بگیریم؟

شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ساعات کاری مرکز چگونه است؟

ساعات کاری مرکز سهامیر همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 7 صبح لغایت 20:00 میباشد

چرا باید سهامیر را برای فعالیت حرفه ای در بازارهای مالی انتخاب کنیم؟

مجموعه سهامیر بعنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در حوزه بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و میتواند بعنوان یک منبع علمی تجربیات خود را به شما انتقال نماید.

سهامیر در چه سالی تاسیس و پایه گذاری شد؟

مرکز آموزش عالی سهامیر در سال 1371 تاسیس شد.

برای شرکت در دوره های آموزشی سهامیر از کجا شروع کنیم؟

در گام اول میبایست بازار هدف خود را انتخاب و تعیین نمایید ، سپس با اخذ مشاوره از کارشناسان ما تعیین سطح شده و در کلاس اموزشی مناسب با سطح مهارت و دانش خود ثبت نام و شرکت نمایید.

در کالج سهامیر چه رشته هایی اموزش داده میشود؟

در مجموعه آموزشی سهامیر بیش از 70 رشته تخصصی در زمینه بازارهای مالی و سرمایه گذاری آموزش داده میشود.

خدمات سهامیر چه کمکی به ما میکند و برای چه افرادی مناسب است؟

دپارتمان آموزش عالی سهامیر خدمات آموزشی خود را به عموم افراد اعم از مبتدی تا حرفه ای های بازار ارائه میکند . 

دوره های آموزشی تخصصی ، پیشرفته ، ورکشاپ های بروزرسانی و … همگی بگونه ای گرداوری شده اند که میتوانند به عموم افراد و فعالان عرصه مالی کمک نماید.

مدارک بین المللی آموزش حرفه ای چگونه صادر میشوند؟

سهامیر بعنوان نماینده و پارتنر رسمی موسسات بزرگ دنیا بصورت انحصاری این قابلیت را برای دانشپذیران خود فراهم کرده که در آزمون های بین المللی شرکت نموده و گواهینامه جهانی دریافت نمایند.

پس از پایان هر رویداد آموزشی شما به موسسات معتبر دنیا معرفی شده و در آزمون های مرتبط با رشته انتخابی خود ثبت نام میشوید . 

 

چگونه ربات تریدر تهیه و فعال کنم؟

اگر قصد دارید ربات تریدر تهیه کنید میتوانید متناسب با مشخصاتی که مد نظرتان است ربات خود را از بخش فروشگاه ربات انتخاب و تهیه نمایید.

آیا مجموعه سهامیر برای افتتاح حساب بروکر کمکی میکند؟

در تمامی دوره ها و رویدادهای آموزشی که نیاز به ساخت اکانت در بروکرهای معتبر دارید ، کارشناسان ما به شما کمک خواهند نمود و حساب کارگزاری معتبر برای شما ایجاد خواهند کرد.

چطور میتوانم از خدمات مجموعه سهامیر استفاده کنم؟

تمامی خدمات و محصولات این مرکز از طریق وب سایت رسمی مجموعه قابل تهیه و خرید هستند

هزینه خدمات سهامیر چگونه است؟

هزینه خدمات این مرکز با توجه به تنوع خدمات و محصولات متفاوت بوده ، شما میتوانید هزینه و مبلغ هر بخش را بطور مستقیم از کارشناسان ما سوال نمایید.

آیا امکان پرداخت هزینه خدمات سهامیر بصورت اقساطی وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر شرایطی برای پرداخت اقساطی وجود ندارد .